To tidligere direktører, blant dem toppsjefen i den konkursrammede islandske banken Kaupthing ble onsdag arrestert. Dette er de første banktoppene som har blitt arrestert etter bankkollapsen i landet, og et tydelig signal om at myndighetene mener alvor med etterforskningen, melder Aftenposten.

En annen artikkel i samme avis omtaler de britiske eiendomsbaronene Robert og Vincent Tchenguiz, som er blant til sammen ni personer som onsdag ble arrestert i en synkronisert politiaksjon i London og på Island. 135 politioffiserer deltok i aksjonen mot 12 adresser i London, derav Tchenguiz’ kontorer.

De tre islandske bankene Glitnir, Kaupthing og Landsbanki vokste 20 ganger i løpet av syv år. Før boblen sprakk og den internasjonale finanskrisen var et faktum etter konkursen i det amerikanske finanskonsernet Lehman Brothers, hadde bankene forpliktelser som tilsvarte ni ganger størrelsen av Islands økonomi.

I granskningsrapporten som kom etter krisa var det tydelig at skylda ble lagt på banksjefers grådighet og politikeres udugelighet. Finansminister Steingrimur Sigfússon uttalte at bankene begikk et ran mot det islandske folk. Et ran som foregikk med velsignelse fra landets fremste politiske ledere. Mange har ventet spent på hva som ville bli konsekvensene etter at granskningskommisjonen var så tydelig i hvem som hadde skylda i krisa.

Vi i Attac Norge er glade for at de virkelig kriminelle i sagaen om Islands bankkollaps er tatt. Til nå har de som skapte krisa på Island sluppet unna, mens flere av de som sto bak «kasserollerevolusjonen» vinteren 08/09 har blitt tiltalt for forræderi mot den islandske staten. Vi har tidligere omtalt denne saken her på attac.no.