Attacs Europeiske sommeruniversitet i Freiburg nærmer seg med stormskritt, og det er nå klart for å melde seg på både sommeruniversitetet og felles reise.  Sommeruniversitetet finner sted fra 08. til 14. august, og skal være til nytte og glede både for nykommere og for de med lang fartstid i Attac, for gateaktivister og for de som liker å grave i finanssystemet.

Johanna (Attac Tyskland): Für mich ist die ENA wichtig, weil wir jetzt gemeinsam handeln müssen!
”For meg er ENA viktig fordi det trengs felles handling nå”

Hver dag vil det være et stort, felles FORUM-møte midt på dagen. På formiddagen og ettermiddagen blir det en økt med opp til 20 parallelle gruppeverksted om ulike tema, foreslått og forberedt av Attac-lokallag i forskjellige land. Det blir ca 150 forskjellige verksteder, med stor bredde i tema.

Her er noen eksempler:

• «Alternative Concepts for Democracy»
  • «International and European Clearing Union»
  • «Founding a European ethical bank»
  • «Politics without Politicians»
  • «International corporate taxation”

Det blir også grupper for deg som er nykommer i Attac. Her finner du tema som:

• Innføring i finanssystemet
  • Praktisk gjennomføring av aksjoner
  • Verksted i klatreteknikk
  • Sambattac – samba i aksjoner

Gonzalo (Attac Spania): Quiero partizipar en ENA porque sé que hay muchas alternativas a esta “realidad” basada en la esclavitud mental, la desinformación y la inconsciencia.
”Jeg vil delta på ENA fordi jeg vet at det finnes mange alternativer til den “virkeligheten” vi ser i dag, bygd på mentalt slaveri, desinformasjon og manglende bevissthet”
Onsdag formiddag blir det flere samlinger og verksteder der vi ser på hva som skjer i Nord-Afrika. På den såkalte ”Opprørsdagen” vil du få siste nytt om de historiske hendelsene som pågår nå. Det blir innledninger, diskusjoner samt kulturelle bidrag fra Nord-Afrika.

På de store FORUM-møtene midt på dagen kommer det gode innledere fra åtte ulike land, blant annet Christian Felber (Attac Østerrike), Pedro Páez (Bank of the South, Ecuador), Marica Frangakis (Attac Hellas) og Susan George (Attac Frankrike). Det blir innledninger og diskusjoner for sommeruniversitet: hva bør nå være våre utfordringer i forhold til utviklingen i finanssektoren, demokratiutvikling, økologi og sosiale samfunnsforhold?

Klikk for større bilde
Klikk for å se det foreløpige programmet for ENA

For deg som vil engasjere deg i Attac, er sommeruniversitet også stedet for å diskutere strategier og aksjoner framover og knytte nye kontakter med likesinnede i andre land. Hit kommer folk fra hele Europa, men også fra Togo, Marokko, Elfenbenskysten, USA, Canada og Japan!

"Angela Merkel" og "Tony Blair" dukket opp på sommeruniversitetet i 2008
Europeisk sommeruniversitet ble arrangert første gang i 2008 og var en stor suksess. Blant de mer prominente gjestene var "Angela Merkel" og "Tony Blair"

De kulturelle innslagene gjorde stort inntrykk på deltakerne på forrige sommeruniversitet. Det blir minst like bra denne gangen, med konserter om kvelden med musikk fra mange land, kabaret, videokunst, utstillinger, teater og kreative verksteder der deltakerne lager egne bidrag.

På nettsidene til sommeruniversitetet finnes siste nytt om programmet og arrangementet, og her kan du også melde deg på: http://www.ena2011.eu/

I påmeldingen må du også velge overnatting. Attac Norge har felles overnatting på campingplass med telt, så vi anbefaler å velge denne varianten.

Mange folk fra hele verden har allerede meldt seg på, bli med du også!

Attac Norge gjør det enkelt og rimelig for deg å bli med ved at vi har satt opp en fellesreise:

Vi reiser med buss fra Oslo til København, og så tar vi nattoget videre til Freiburg. På denne måten får vi en koselig å miljøvennlig reise, og du kan sove deg fram store deler av veien.

Thanos (Attac Hellas): Πιστεύω το ΕΝΑ είναι σημαντικό για να δείξουμε ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για να κτίσουμε ένα άλλο μέλλον.
”Jeg synes ENA er viktig for å vise hvilke alternativer som finnes for å bygge en annen framtid”

Vi drar fra Oslo mandag 08. august kl. 08.00 med Säfflebussen, og  er fremme i København kl. 16.20. Der har vi et par timer før toget går kl. 18.20. På toget leier vi egne sovekupeer, med plass til 6 personer pr kupe, og vi kommer fram til Freiburg kl. 09.39 neste dag.

Hjemreisen skjer på samme måte, og toget går fra Freiburg kl 19.15 den 14. august. Vi er i København kl 10.02 neste dag, og bussen hjem går fra Malmø kl. 11.20 og er fremme i Oslo kl. 19.30.

Hele reisen koster 700/1000 kroner. Dette er et godt tilbud hvor Attac sponser store deler av reisekostnadene for våre medlemmer! Vi har bestillt 15 billetter så meld deg på i dag, førstemann til mølla.

For mer informasjon og påmelding til reisen, ta kontakt med ena@attac.no. Sjekk også ut eventen «Attac Norge reiser til ENA» på Facebook.

Petter Håndlykken