IMAG1194Pressemelding fra Attac Norge:
ARABISK PÅSKE

Den arabiske våren har ikke stoppet opp. I påsken samles verdens sivilsamfunn i Tunisia på Verdens Sosiale Forum.

50 000 mennesker fra over 4500 organisasjoner utgjør Verdens Sosiale Forum 2013. Tirsdag åpnet forumet med en massiv demonstrasjon gjennom gatene i Tunis. En delegasjon fra Attac Norge, sammen med Attac-avdelinger fra 15 ulike land fra Japan i øst til Argentina i vest, deltok.

«Flere av Attacs kjernesaker, som gjeld og kapitalflukt, er sentrale temaer på forumet. Dette er saker som blir viktige for arabisk sivilsamfunn i tiden framover. Vi vet at flere av de arabiske landene har gjeld til blant annet Norge fra lån som ble tatt opp av diktatorregimene» sier Benedikte Pryneid Hansen, leder i Attac Norge, som er tilstede i Tunis.

For første gang holdes forumet i et arabisk land, og det overordnede temaet i år er verdighet. Krav om frihet og sosial rettferdighet i Tunisia utløste den arabiske våren for to år siden. Attac Tunisia er en av de hjemlige arrangørene. Organisasjonen, som ble stiftet for tretten år siden, var ulovlig fram til diktaturet falt den 14. januar 2011.

«Vi ser at årets forum har et sterkt regionalt preg. Vi håper de arabiske sosiale bevegelsene og fagbevegelse blir styrket som et resultat av forumet. Det gjenstår fortsatt mye for å oppnå sosial rettferdighet både i Tunisia og de landene som ikke har hatt regimeskifte. Vi ser at våre kolleger i Attac Marokko utsettes for overvåking, arrestasjoner og fengsling. Organisasjonen er ulovlig og ikke anerkjent av regimet» sier Hansen.

«Verden Sosiale Forum er et viktig møtested for de sosiale bevegelsene. Vi ser fram til å bygge sterkere allianser med arabiske organisasjoner» avslutter Hansen.

logo-fsm-2013

Fakta om Verdens Sosiale Forum:
– Verdens Sosiale Forum arrangeres som en motvekt til Verdens Økonomiske Forum som avholdes i Davos i Sveits hvert år.
– Verdens Sosiale Forum ble arrangert første gang i Porto Alegre i Brasil i 2001.
– Arrangeres alltid i det globale Sør, med deltakere fra hele verden.

KONTAKTINFORMASJON:

Benedikte Pryneid Hansen, leder i Attac Norge