Attac Norge i Wien på møte med det internasjonale attac-nettverket
I Wien på møte med det Europeiske Attac-nettverket. Foto: Hanna Kvarv

Det Europeiske Attac-nettverket (EAN) hadde sitt halvårsmøte i Wien den 17-19. juni. Her deltok representanter fra Attac-organisasjoner fra hele Europa, inkludert Belgia, Irland, Italia, Spania, Storbritannia, Tyskland, Østerrike og Norge. Fra Norge deltok styremedlem og medlem av internasjonalt utvalg (IU) i Attac Norge, Hanna Karv.
Det var mange viktige spørsmål som ble behandlet på møtet. Her kan særlig nevnes koordinering av motstanden mot de nye handelsavtalene TTIP, TISA og CETA og den politiske situasjonen i Europa. Spesielt aktuelt er det kommende valget i Spania neste uke og folkeavstemningen om EU-medlemskap i Storbritannia. Møtedeltakerne på EAN fikk også en oppdatering på situasjonen i Østerrike etter det nylige presidentvalget, hvor den grønne kandidaten Alexander van der Bellen tok en hårfin seier over kandidaten fra det ytre høyrepartiet FPÖ med kun 30 000 stemmer.
EAN er i gang med å planlegge det neste europeiske sommeruniversitetet, som skal avholdes i 2017 eller 2018. Dette vil være et viktig punkt på neste møte i det EAN, som skal holdes i Spania i november i år.
Les mer om Attac internasjonalt her: https://www.attac.org/