Paul Magnus Gamlemshaug
Paul Magnus Gamlemshaug med engasjert innlegg på Attac Norges landsmøte 2016.

Paul Magnus Gamlemshaug (10. august 1953 – 6. februar 2024) ble aktiv i Attac for drøye ti år siden. Sammen med noen venner dro han i gang et lokallaget Aust-Agder, i hovedsak med tilknytning til Arendal og Grimstad. Attac Aust-Agder ble fort brukt som et prakteksempel på hvordan man skulle drive et lokallag i Attac. Vi som driver med abstrakte og vanskelige temaer. Temaer som er vanskelig å knytte til folk hverdagsliv, til kjøtt og blod.

Dette hadde Paul gjort før. Gjennom sitt arbeid som tillitsvalgt i Posten var han han sentral i arbeidet mot EUs postdirektiv. Eller som han sa selv: “Dag Seierstad satte på båndopptakeren, og så skrev han pamfletten mot postdirektivet etter å ha snakket med meg”. Forfriskende ubeskjedent, og en selvfølge for en mann med en sylskarp sunnmørsdialekt full av etos. På landsmøtene ville du høre han prate, men du ville også at han skulle være på lag med deg. Han skjerpet hele organisasjonen og skapte liv.

En viktig grunn til at lokallaget hans fungerte så godt, var de faste kveldsmøtene på en kafé i Arendal. Her møtte folk opp og snakket om det de hadde på hjertet. Paul knyttet sakene sammen, og gjorde Attac relevant når han snakket om politikk.

Hvis du kom inn på en sak, og dere stod på parkeringsplassen, klare til å dra hjem, var det ikke noe hast. Hvorfor ikke bare bli stående og prate litt mer?

Han var et levende organisasjonsmenneske. Han la mye energi inn i Nei til EU, Palestinakomiteen og SV. Paul var svært aktiv i antirasistisk arbeid. Rasistiske framstøt på 80-tallet ble kontakt slått tilbake av den antirasistiske bevegelsen, og Paul var en stor del av den, blant annet ved å få Arendal med enstemmig flertall til å bli antirasistisk sone.

Paul var en representant for en bit av den norske politiske kulturen. Vi er stolte over å ha hatt deg hos oss. Hvil i fred, gode mann.