I morgen starter Globaliseringskonferansen 2012! Vi i Attac gleder oss til å treffe alle de engasjerte menneskene som deltar, til å lære mer om det som brenner i både Sør og Nord i dag, og til å bygge nye allianser og nettverk for videre arbeid. Vi tror det nytter å kjempe, det skrev vi også om i konferanseavisa som ble gitt ut tidligere i høst. Jeg legger det ut her igjen, til fælles hygge og glæde:

Det nytter å kjempe!

20. juni i år lovte finansminister Sigbjørn Johnsen at Norge skal innføre land-for-land-rapportering (LFL). 1. august innførte president François Hollande en skatt på finanstransaksjoner i Frankrike. 15. august ble det annonsert at Norge skal gjennomføre en full revisjon av ulandsgjeld til Norge.

Dette høres veldig teknisk og kanskje litt kjedelig ut, men det er viktige seire for bevegelsen som samles på Globaliseringskonferansen.

LFL vil gjøre det vanskeligere for multinasjonale selskaper å unndra seg skatt gjennom skatteparadis. Opptil 195 000 milliarder kroner er gjemt unna i skatteparadis, noe som tilsvarer 195 norske statsbudsjett. Dette er penger som bør bidra til fellesskapet gjennom beskatning, ikke berike de få på toppen.

Finansskatt gjør at spekulantene faktisk må betale for krisa de har skapt, og det vil samtidig bremse den mest skadelige spekulasjonen.

Gjeldsrevisjon åpner for å slette illegitim gjeld, gjeld som kommer fra lån som aldri burde vært gitt. Det rammer spesielt utviklingsland, men gjelder også for Europa i den pågående krisa.

Kunnskapsbasert aktivisme, som kombinerer rettferdig harme med kunnskap om hvordan økonomi og politiske institusjoner faktisk fungerer, og ikke fungerer, har vist seg å være veien fram for bevegelsen vår. Økonomi er for viktig til å bli overlatt til ”eksperter” som snakker stammespråk og later som det ikke går an skape endring.

Attac er stolte av å være en del av denne globale bevegelsen. Finanskrisa gjør våre kjernesaker mer aktuelle enn noensinne, mens seirene våre viser at det nytter å kjempe!

Her er en Attac-guide til konferansen: https://www.facebook.com/events/480015835372323/?fref=ts

Har du ikke meldt deg på enda, sier du? Det kan du gjøre her: http://www.globalisering.no/P__melding/index.html

Benedikte Pryneid Hansen