Attac-skolen: Kurs i kortfilmdokumentar

21. mai – 22. mai

Solidaritetshuset (3. etasje Frivillighetshuset)

A-skolen logo 815x315

Beskrivelse av kurset
Attac skolen er for alle som ønsker å lære mer om Attacs saker, men som også ønsker mer påfyll for å drive aktivisme. Denne helgen inviterer vi til kurs i produksjon av korte filmer til bruk i dokumentar eller blogging.

Folka fra Integritet Film AS, Karoline Frogner og Emanuel Totland Frogner, holder kurset for oss. Integritet Film AS har produsert dokumentarfilmer for både kino og TV, man kan se flere av Integritet Film AS sine filmer på vimeo.com/integritetfilm.

Karoline Frogner er norsk dokumentarfilmskaper, fotograf, skribent, foredragsholder og har vært besøkendelærer på kunsthøyskoler og universiteter. Hennes arbeid bærer tydelig preg av en humanistisk tilnærming som kommenterer både menneskerettigheter og samtidsutfordringer. Hennes siste film er fra 2011 og het Duhozanye, den handlet om et enkesamfunn i Rwanda som sloss for rettferdighet for sine barn som ble drep under folkemordet i Rwanda i de lokal folkedomstolene Gacacaene (man kan se Duhozanye på https://vimeo.com/104347890 med passord: Rwanda).

Emanuel Totland Frogner har jobbet sammen med Karoline Frogner gjennom mange år. Han har erfaring med både foto, produksjon og etterarbeid i filmprosjekter.

Det trengs ingen forkunnskaper for å delta på kurset. Medlemmer, så vel som ikke medlemmer i Attac er velkommen til å delta. Meld deg på innen 16. mai. Se påmeldingsskjema under. Pris: 200,- for hele helgen. Inkluderer lunsj begge dager. Betales kontant ved registrering lørdag kl 10.

Når: 21-22. mai lørdag kl. 10:00-15:00, søndag 10:00-15:00
Sted: Frivillighetshuset, Tøyen. Kolstadgata 1, 0652 Oslo
Pris: 200,- Betales kontant ved registrering.

Program for kurset
Lørdag

10:00-10:15
Registrering og betaling

Hva er dokumentarfilm?
Introduksjon om dokumentarfilm i praksis.

Struktur og manus: Hva er det som er viktig å forberede før man lager film.

12.00-12.30
Lunsj

Grunnleggende innføring i intervjuteknikk og intervjuøvelser.

Innføring i Kamera bruk og lyd

Slutt kl. 15.00

Søndag
Praktisk filming
Deltakeren gjør filmøvelse enten ute eller inne

12.00-12.30
Lunsj

12.30-15.00
Etterarbeid og klipping
Deltakeren jobber med materialet som er skutt.

Slutt kl. 15.00

Du som deltaker trenger

Som deltager får du mest ut av kurset dersom du tar med deg digitalkamera med filmkapasitet (camcorder, dclr kamera etc.). Det er også helt fint å ta med mobiltelefon med minimum 740(HD) oppløsning (Android eller iPhone). Ta med bærbar datamaskin. Det er en fordel om datamaskinen er av en nyere modell (ikke eldre en 6 år med minst 4GB minne og en to kjernes 2GHz AMD eller Intel prosessor). Operativsystem kan være Windows 7 eller nyere, Mac OS X 10.8 eller nyere og GNU/Linux.

Ved dårlig vær, ta med klær til å være ute i og paraply.

Ved ytterligere spørsmål ta kontakt med attac@attac.no

Påmelding:

Feil: Kontaktskjema ikke funnet.

Sted:

Solidaritetshuset (3. etasje Frivillighetshuset)

Kolstadgata 1, Oslo

Tid: