Globaliseringskonferansen 2018

GK2016: Folkets handelsavtale – Folkestyre ikke konsernmakt

30. oktober

Folkets hus, møterom 1

Folkets handelsavtaleEngasjementet rundt handelsavtalene viser at befolkningen vil ha mer demokrati, rettferdighet og politisk handlingsrom i handelsavtaler. Bytte av varer og tjenester har alltid skjedd. Hvordan balansere makt mellom selger og kjøper, for bedre demokrati og fordeling? Hvordan skape motmakt til konsernmakt over våre samfunn? Vi skal lage regler for handelsavtaler som er til gode for samfunn, arbeidere, miljø, og fordeling i og mellom land.

I dette møtet skal vi se på løsninger i fortid og nåtid, fra Latinamerikanske ALBA og J.M. Keynes’ tanker, til overlevelsesmekanismer i samfunn rammet av finanskrise. Deretter skal vi ha workshop og utvikle prinsippene selv. Vi skal svare på spørsmålet: Kan vi lage prinsipper for en rettferdig handels- og investeringsavtale? Vi kommer også til å ha et podkast-team med oss, som skal dokumentere arbeidet og spre det gode budskapet.

Helene Bank (styreleder i Handelskampanjen og seniorrådgiver i For Velferdsstaten), Petter Slaatrem Titland, (Leder i Attac og styremedlem i Handelskampanjen) og Heidi Lundeberg (styremedlem i Handelskampanjen og stiftelsen Karibu) vil fasilitere gruppearbeidet og oppsummere resultatene

Legg i planen din for Globaliseringskonferansen

Meld deg på her Programmet er klart. Les mer her

Les mer på konferansens nettside