Semesterstartmøte: Sosial krise i Europa

26. januar

UiO

Krisa i Europa – en løpsk dinosaur?

Høsten 2011 så det ut til at det økonomiske systemet i Europa skulle gå opp i liminga. De sørlige eurosone-landene var i dyp gjeld og måtte akseptere voldsomme økonomiske reformer, IMF kom med sin beryktede kuttpolitikk på europeisk jord, og børsene varslet hver dag om blodbad og manglende tillit til banker, regjeringer, veksten, statsgjelda og alt annet. Voldsomme protester herjet over hele Europa, ikke minst i sør-Europa.

Hvor dypt stikker disse problemene? Hvordan vil situasjonen se ut i 2012? Kan vi regne med at de løses når korrupte politikere og late arbeidstakere får en lærepenge, når stater kan låne penger fra den europeiske sentralbanken, eller når dyktige teknokrater får styre den økonomiske politikken? Hva skjer med EU og eurosonen? Og hvordan står den jevne mann og kvinne oppi dette, i det velferdsordninger legges på giljotinen?

Attac Blindern har invitert Ali Esbati (økonomianalytiker i Manifest Analyse), Dag Seierstad (EU/EØS-rådgiver for SVs stortingsgruppe, m.m.), Petter Håndlykken (Styremedlem Attac Norge og medlem av Attacs Internasjonale Utvalg) og Linda Skjold Oksnes (samfunnsøkonom i Fagforbundet) til å debattere årsaker, konsekvenser og løsninger på krisa som foregår i Europa i dag. Hva skjer der ute, hvorfor angår det oss, og hva kan vi gjøre?

Tid: Torsdag 26. januar 2012, kl. 17.
Sted: Blindern, Universitetet i Oslo. Konkret sted blir annonsert. Det er selvsagt gratis, med servering av noe.

Sted:

UiO