Debatt: Skjult rikdom. Det du ikke vet har du veldig vondt av

30. mars

Dattera til Hagen

Forlaget Manifest utgir «Skjult rikdom» av Gabriel Zucman på norsk. Dette er den viktigste boka om skatteparadis du kan lese i år.

Verdiene i skatteparadisene har økt med 25 prosent de siste fem årene. 5800 milliarder euro er skjult i land som Sveits, Luxembourg og Caymanøyene, der de superrike slipper å betale skatt. Dette er blant de banebrytende funnene økonomen Gabriel Zucman presenterer i den aktuelle boka «Skjult rikdom». Skatteflukten tapper statskasser for milliardbeløp og truer velferdstjenestene våre. Men det skviser også arbeidernes forhandlingsmakt.

Attac Norge, Fagforbundet, Tax Justice Network – Norge, PWYP og Forlaget Manifest inviterer til debatt.

• Hvordan kan vi som arbeidere forhandle med multinasjonale konserner når deler av kaka, som det forhandles om, holdes skjult?
• «Alle» politikere er mot skatteparadis. Hvorfor skjer det ingenting?
• Hva kan vi konkret gjøre for å stanse skatteflukt?

Men – hvordan fungerer egentlig skatteparadisene? Anette Alstadsæter åpner kvelden med et kræsjkurs i skatteparadiser og innføring i Gabriel Zucmans aktuelle bok «Skjult rikdom».

I panelet:
Sigrid Klæboe Jacobsen, Tax Justice Network – Norge