Storebror ser deg: Personvern til salgs i TISA

3. november

Frivillighetshuset, K2 (7. etasje)

Personvern har blitt det store stridsspørsmålet i TISA-forhandlingene. USA og flere andre land krever nemlig at persondata skal kunne selges, kjøpes og flyte fritt over landegrensene. Helt konkret betyr det at sensitiv informasjon, som for eksempel helseinformasjon som du gir til legen din, kan havne i andre TISA-land med mye dårligere personvernlovgivning enn Norge. Der kan informasjonen selges videre til forsikringsselskaper og andre kommersielle aktører.

Forbrukervernorganisasjoner og menneskerettighetsaktivister protesterer og krever at persondata ikke skal være en del av handelsavtaler. «Fokuset for handelsavtaler er ikke å beskytte menneskerettighetene, men å beskytte handel,” sier Maryant Fernández Pérez fra organisasjonen European Digital Rights.

Torsdag 3. november kommer leder av forbrukerpolitisk avdeling i Forbrukerrådet, Audun Skeidsvoll, for å snakke om hvilke konsekvenser en TISA-avtale kan få for forbrukerrettigheter, med spesielt fokus på personvern. Etter innledningen vil det bli god tid til spørsmål og diskusjon.

Møtet arrangeres av handelsgruppa i samarbeid med Attac Blindern og vil finne sted på rom K2 i 7. etasje på Frivillighetshuset, Kolstadgata 1 på Tøyen kl. 18.00 – 20.00.

Les mer om personvernstriden i TISA-forhandlingene her

Sted:

Frivillighetshuset, K2 (7. etasje)

Kolstadgata 1, Oslo

Tid: