TISA Reading Room: OSLO

Attac Norge  | Folkeaksjonen mot TISA

30. november kl. 10:00 til 17:00
Jernbanetorget, Jernbanetorget, Oslo

Handelsavtalen TISA forhandles fram i ytterste hemmelighet. Forhandlingene foregår bak lukkede dører og forhandlingsdokumentene er unntatt offentligheten. Så hemmelige er disse tekstene at de har blitt holdt skjult selv for våre folkevalgte politikere på Stortinget.

Dette vil vi gjøre noe med!

Derfor arrangerer Attac Norge og Folkeaksjonen mot TISA, TISA Reading Room OSLO.

Transparent Public Reading Room for TiSA Documents in Geneva
TISA-reading room i Geneve. Foto: Greenpeace / Ex-Press / Michael Würtenberg

Det du trenger å vite om TISA

Aksjonen setter åpenhet og demokrati i fokus ved å legge frem hemmeligstemplede dokumenter og informasjon om TISA for hele offentligheten midt i Oslo sentrum. Alle er velkommen til å ta turen innom for å lære mer om TISA, se de hemmeligstemplede dokumentene, eller bare for en kopp kaffe!

Inspirert av lignende aksjoner i Geneve, Berlin og Bern er det på tide at vi også i Oslo tar et oppgjør mot hemmeligholdet i TISA-forhandlingene.

I Reading Room vil vi legge frem lekkete dokumenter fra forhandlingene og ikke minst vil vi offentliggjøre en ny dypgående analyse av TISAs konsekvenser på helse og omsorgsektoren.

PROGRAM:
Marie Sneve Martinussen, nestleder i Rødt og
Anne Beathe Tvinnereim, nestleder i Senterpartiet kommer innom for å si noen ord og svare på noen spørsmål.

Forfatter Knut Nærum kommer for å lese høyt fra de hemmeligstemplede dokumentene klokken 1530.

Audun Skeidsvoll fra Forbrukerrådet kommer for å snakke om TISAs konsekvenser for personvern klokken 14:00.

I tillegg kommer Aksel Nærstad for å snakke om hvilke konsekvenser TISA og andre udemokratiske handelsavtaler har for utviklingslandene og de fattige i det globale Sør.

Mer informasjon om programmet, tidspunkt og flere gjester kommer etterhvert!

TISA-avtalen berører svært mange områder i samfunnet, blant annet offentlige tjenester som vi mener våre politikere og befolkningen må ha mulighet til å påvirke. Sivilsamfunnet, fagbevegelsen og miljøbevegelsen er sterkt kritiske, og advarer mot avtalens konsekvenser for demokratiet og for miljø, arbeidstakerrettigheter, personvern og retten til velferdstjenester som helse og utdanning.

Fordi tekstene er skrevet på et komplisert juridisk språk, vil det være folk tilstede som kan forklare og svare på spørsmål.

Velkommen til et rom av åpenhet i en lukket politisk verden!

Arrangør(er):