TISA Reading Room: OSLO

30. november

Jernbanetorget

Handelsavtalen TISA forhandles fram i ytterste hemmelighet. Forhandlingene foregår bak lukkede dører og forhandlingsdokumentene er unntatt offentligheten. Så hemmelige er disse tekstene at de har blitt holdt skjult selv for våre folkevalgte politikere på Stortinget.

Dette vil vi gjøre noe med!

Derfor arrangerer Attac Norge og Folkeaksjonen mot TISA, TISA Reading Room OSLO.

Transparent Public Reading Room for TiSA Documents in Geneva
TISA-reading room i Geneve. Foto: Greenpeace / Ex-Press / Michael Würtenberg

[plsc_button url=»http://attac.no/stopp-tisa/» target=»_blank» color=»orange» style=»flat» radius=»square» size=»lg»]Det du trenger å vite om TISA[/plsc_button]

Aksjonen setter åpenhet og demokrati i fokus ved å legge frem hemmeligstemplede dokumenter og informasjon om TISA for hele offentligheten midt i Oslo sentrum. Alle er velkommen til å ta turen innom for å lære mer om TISA, se de hemmeligstemplede dokumentene, eller bare for en kopp kaffe!

Inspirert av lignende aksjoner i Geneve, Berlin og Bern er det på tide at vi også i Oslo tar et oppgjør mot hemmeligholdet i TISA-forhandlingene.

I Reading Room vil vi legge frem lekkete dokumenter fra forhandlingene og ikke minst vil vi offentliggjøre en ny dypgående analyse av TISAs konsekvenser på helse og omsorgsektoren.

Program

Kl. 12:00 Anne Beathe Tvinnereim, nestleder i Senterpartiet kommer innom for å si noen ord og svare på spørsmål.

Kl. 13:00 Aksel Nærstad fra Attac skal snakke om hvilke konsekvenser TISA og andre udemokratiske handelsavtaler har for utviklingsland.

Kl. 14:00 Audun Skeidsvoll fra Forbrukerrådet kommer for en prat om TISAs konsekvenser for personvern.

Kl. 14:30 Marie Sneve Martinussen, nestleder i Rødt kommer innom for å svare på spørsmål og holde appell.

Kl. 15:30 Forfatter Knut Nærum leser høyt fra de hemmeligstemplede dokumentene og fra egne kronikker om TISA.

TISA-avtalen berører svært mange områder i samfunnet, blant annet offentlige tjenester som vi mener våre politikere og befolkningen må ha mulighet til å påvirke. Sivilsamfunnet, fagbevegelsen og miljøbevegelsen er sterkt kritiske, og advarer mot avtalens konsekvenser for demokratiet og for miljø, arbeidstakerrettigheter, personvern og retten til velferdstjenester som helse og utdanning.

Fordi tekstene er skrevet på et komplisert juridisk språk, vil det være folk tilstede som kan forklare og svare på spørsmål.

Velkommen til et rom av åpenhet i en lukket politisk verden!

Sted:

Jernbanetorget