Gjeld

Nyheter, analyser og meninger om gjeldsulikhet, gjeldskriser og gjeldsrettferdighet.

Bli med på lesesirkel om veiskillet i Europa

8. mai 2016Europa | Gjeld
Stikkord: , ,

Les artiklene og bli med på studiemøte Ta kontakt med attac@attac.no for å få tilsendt tekstene. Tirsdag 10. mai kl 17:00 på Biblioteket på Tøyen (ned trappa) Einar Hagness, Europagruppa i Attac Europagruppens lesesirkel diskuterte sist en tekst av Wolfgang Streeck publisert i Klassekampen 15.03.2016. Her er et utdrag: – Siste sjanse for et samlet Europa: EU-domstolen og Den europeiske sentralbankens makt må svekkes til fordel for sterkere nasjonal råderett, skriver Wolfgang Streeck. Antakelig vil Brussels overenskomst med Cameron og en del av hans regjering ikke være nok for de britiske velgerne. I så fall må man håpe at en britisk utmelding ikke fører til en gjenoppliving av sentralistiske integrasjonsfantasier – til en ny allianse mellom europeisk venstreside og europeisk teknokrati. Resultatet av det ville være enda mer motstand, ikke bare på høyresida, som alltid har vært nasjonal, men også hos det tradisjonelle venstreklientellet, som stilt overfor sammensmeltingen av den gamle proletariske med den nye finansinternasjonalismen ikke kan gjøre mye annet enn å gå over til protestpartiene.