Attac Norge nyhetsbrev oktober 2014
Om Attac     Kalender     Medlemskap     Kontakt
Hendene vekk fra våre offentlige tjenester #StoppTISA tisa.no
Handel
Stopp TISA - tvangsprivatisering og finansfrislipp

Frihandelsavtalen for tjenester, TISA (Trade in Services Agreement), forhandles frem med stor grad av hemmelighold, med Norge som aktiv pådriver. Avtalen vil presse fram konkurranseutsetting og privatisering av offentlige tjenester på alle felt, hindre regulering av finanssektoren og undergrave personvernlovgivning på nett. Attac har laget en informasjonside på tisa.no med 6 ting du må vite om TISA og en samling av tekster for deg som vil lære mer.

Lær mer om TISA

Europeisk aksjonsdag
Demonstrasjon på lørdag

Bli med å få oppmerksomhet om avtalene som setter profitt foran demokrati. Nå på lørdag blir det demonstrasjoner i hele Europa mot TISA, TTIP og CETA (det kanadiske motstykket til TTIP). I Oslo blir det markering foran Stortinget kl 14, først og fremst mot TISA som Norge er pådriver for. En rekke fagforeninger har tilsluttet seg demonstrasjonen,og det blir appeller fra Fagforbundet, Fellesorganisasjonen, Norges Sosiale Forum og Attac.

Bli med!

Stopp TTIP

TTIP.no
6 ting du må vite om TTIP

Den transatlantiske investeringsavtalen TTIP mellom EU og USA truer arbeidsmiljø, demokrati og miljøvern. Attac har laget en enkel innføring på ttip.no og samlet ressurser for deg som vil lære mer.

Les mer om TTIP

Gjeld
Skriv under: Redd Argentina fra gribbefondene

En 84 år gammel dommer i New York, utnevnt av Nixon i sin tid, har satt hele Argentinas økonomi i fare. Samtidig har dommen gjort det mye vanskeligere for alle fattige land å komme seg ut av gjeldsfella. Argentina reforhandlet sin gjeld etter krisen i 2001. En liten del av denne gjelden ble kjøpt av spekulative fond, "gribbefond", for nesten ingenting. De gikk til sak ved en domstol som ikke var bundet av reforhandlingene for å få utbetalt hele gjelden. Takket være den ultrakonservative dommeren vant de fram, men om Argentina må betale hele gjelda til gribbefondene så falle alle gjeldsavtalene. Da må Argentina betale alt de skyldte til alle og går igjen konkurs!
Den internasjonale gjeldsbevegelsen Jubilee Debt Campaign har laget en underskriftskampanje som også forklarer detaljene:

Skriv under!

Utveier 2-14 forside

Magasin
Nytt Utveier: De superrike

Siste utgave av Attacs magasin Utveier handler om de superrike og deres globale makt. Du kan lese om blant annet Thomas Pikettys bestselger om ulikhet, klasseskiller og kjøpesentre i Brasil, verdens rikeste menn, Norges rikeste menn og verktøykassa du trenger for grave i skatteparadisene. Har du ikke fått bladet i postkassa? Ta kontakt med oss eller les det på nett.

Les Utveier

Konferanse
Globaliseringskonferansen 2014

30. oktober til 2. november er det igjen klart for Globaliseringskonferanse på Folkets Hus i Oslo. Temaet for årets konferanse er frihet. Gjennom tre spor - Norge i verden, Europa brenner og Norge i forandring - skal et bredt spekter av organisasjoner og partier fylle begrepet med innhold fra dagsaktuelle problemstillinger. Attac er som vanlig sentrale, med et stormøte om situasjonen i Europa og ett om handelspolitikk, i tillegg til 3 andre møter. Programmet er nå klart, og du kan melde deg på allerede i dag.

Les mer her

Bli med på Norges største politiske verksted

Du har mottat denne eposten fordi du er meldt på Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no
RSS Feed Twitter Facebook