Attac Norge nyhetsbrev Globaliseringskonferansen 2014
Norges største politiske verksted 30. oktober - 2. november
Bli med
Globaliseringskonferansen 2014

Fra tordsdag til søndag kan du møte aktivister, journalister, forfattere, politikere, fagforeningsfolk og artister fra hele verden! Du kan møte sosiale aktivister fra krigsherjede Irak, kjente kritiske journalister som Amy Goodman (Democracy Now, USA) og Owen Jones (Storbrittania), Fagforbundets leder Mette Nord, sosialmedisiner Per Fugelli og viktige stemmer du kanskje aldri har hørt om før. Attac er som vanlig en aktiv del av konferansen, i dette nyhetsbrevet får du se våre høydepunkt fra programmet!

Meld deg på her!

Trikkeskilt

Årets tema
Hva er frihet for deg?

Tema for årets konferanse er "Frihet". Med dette temaet vil konferansen utfordre ideen om markedet er det som sikrer frihet, og åpne opp for andre frihetsidealer. For å få tankene i gang avholdt konferansen en uformell konkurranse i sosiale medier om "Hva er frihet for deg?", og vinnerbidraget kom fra nestleder i Attac, Lise Rødland. Les hennes tanker og gjør deg opp dine egne om hva frihet er.

Per Fugelli

Frihet
Åpningsmøtet

Konferansen starter kl. 1800 på torsdag 30. oktober, med nyansatt leder i Manifest, Catherine Sandnes, som diskuterer frihetsbegrepet med Mette Nord, Fagforbundet, sosialmedisiner Per Fugelli og Aftonbladet-journalist Åsa Linderborg. Attac-leder Petter Slaatrem Titland vil også ha en kort appell på åpningsmøtet.

Stormøte
Veier ut av krisa

Stormøtene samler hele konferansen til et møte, mens det ellers i programmet er parallelle møter. To av stormøtene er spesielt Attac-relevante. Det ene tar for seg krisa i Europa. Et sterkt internasjonalt panel forteller om motstandskampen mot krisepolitikken.

Stormøte
Handelstvang - frihet for hvem?

Kampen mot udemokratiske handelsavtaler er igjen på dagsordenen for oss i Attac og mange andre verden over. TTIP, TISA og andre avtaler lover frie markeder, men andre friheter blir borte på veien. Dette møtet mobiliserer hele bredden på konferansen til kamp mot avtalene som undergraver demokrati, miljø og menneskerettigheter.

Attac-møter på konferansen

Ikke gjør som jerndama sier

Dette møtet går litt dypere enn stormøtet om krisa med flere stemmer som kjemper mot innstrammingspolitikk i et Europa der det politiske handlingsrommet tilsynelatende blir trangere og trangere.

Det store gjeldsbildet

Hva er sammenhengen mellom gjeldskrisene i utviklingsland på 80- og 90-tallet og gjeldskrisa i Europa i dag? Hva kan vi gjøre med gjeldskriser? Dette introduksjonsmøtet gir deg svar på hvorfor statsgjeld er ekstremt viktig og hvordan det kan misbrukes for å tvinge gjennom usosial politikk.

Handel og investering på 1-2-3

Når handel- og investeringsavtaler plutselig overstyrer demokratisk fattede vedtak er det lett å bli forvirret. Helene Bank gir et krasjkurs i handelspolitikk, nye avtaler som TTIP og TISA og andre rare forkortelser.

Sett dagsordene i lokalvalget

Hvordan kan vi ta med viktige globale spørsmål inn i lokalvalgkampen? Attac har gjennom kampanjen Skatteparadisfrie soner satt fokus på pengestrømmene fra norske kommuner til multinasjonale velferdskonsern. Denne workshopen ser på hvordan vi kan lære av kampanjen og drive flere viktige spørsmål i neste lokalvalg.

The 99% Occupy Wall Street Collaborative Film

Skal man tro dagspressen så forsvant Occupy-bevegelsen i det teltene forsvant fra Zucotti Park, men denne samarbeidsfilmen fra 99 filmskapere forteller litt mer om bevegelsen som satte verden på hodet i 2011. Filmen vises i forkant av konferansen på onsdag.

PubAttac

Etter konferansen på fredag kan du møte andre Attac'ere og diskutere det du har lært og hørt på konferansen, eller bare slappe av med gamle og nye kjente. PubAttac er åpent tilbud for alle, både Attac-medlemmer og deg som bare vil vite litt mer om Attac.

Globaliseringskonferansen program
Programmet
Det du vil være med på

Over 55 organisasjoner er med som arrangører av Globaliseringskonferansen, så det er bredt program med over 70 poster. Bla deg gjennom hele programmet og finn det du vil være med på.

Gå til programmet

Du har mottat denne eposten fordi du er meldt på Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no
RSS Feed Twitter Facebook
ATTAC %