Attac Norge nyhetsbrev november 2014
Skattekart
Ny kampanje
Finn skatten

Du, og de fleste andre, betaler skatt, men hva gjør multinasjonale selskap? De bruker skatteparadis, men hvordan gjør de egentlig det? Attacs nye kampanje viser hvordan sju selskaper i Norge bruker, eller hvertfall kan bruke, skatteparadis til å unngå skatt. I seks skattekart kan de følge sporene pengene tar på vei fra Norge til skatteparadisene:

Hennes & Mauritz

1,64% skatt

I Sverige ender H&M-konsernet med å betale 1,64% skatt, mens pengene fra Norge går via Nederland.

ISS

Vaskehjelp fra Goldman Sachs

På toppen av ISS' omfattende og forvirrende selskapsstruktur finner vi investeringsbanken Goldman Sachs.

Norsk Gjenvinning

Rett til Jersey

Norsk Gjenvinning henter søppelet i svært mange norske kommuner. Eierne sitter i skatteparadiset Jersey.

Statoil

Globalt skatte-eventyr

Statoil deler "kontor" med 180 000 andre selskaper på en adresse i Delaware, USA.

Freia

Et lite stykke Sveits

Sveits er kjent for hemmelige bankkonti og god sjokolade. Hva kjennetegner Freias sveitsiske eiere?

Google og Facebook

Rett vest - til Irland

Både Google og Facebooks norske inntekter går rett til Irland. Der bruker de kjente skattetriks for å minimere skattene til under 1%.

#finnskatten
Hjelp oss å spre kampanjen

For å spre den nye kampanjen har vi laget klistremerker for fem av selskapene. Vi sender klistremerker til alle som vil ha. Vi har ikke laget klistremerke for Google og Facebook, for det funker ikke helt å klistre det på skjermen din. I stedet kan du jo spre det i sosiale medier, bruk gjerne emneknaggen #finnskatten.

Jeg vil ha klistremerker

Attac klistremerke

Støtt Attacs arbeid mot TTIP og TISA - send SMS med ATTAC100, ATTAC150 eller ATTAC350 til 2090
Støtt Attac
Hjelp oss å stoppe TTIP og TISA
Attac sliter økonomisk, mens vi bruker alle ressurser for å stanse katastrofene som avtalene TTIP og TISA vil være for helsevesen, matvern, miljøvern, forbrukerbeskyttelse, arbeidsmiljø og demokrati. De multinasjonale selskapene som jobber for avtalene og sin egen makt har nok penger, men Attac er avhengig av våre medlemmer og støttespillere for å få beskytte andre interesser enn rein profitt. Gi oss en håndsrekning så vi kan fortsette:
Send SMS med ATTAC100, ATTAC150 eller ATTAC350 til 2090 for å gi 100, 150 eller 350kr over telefonregningen, eller bruk banken og overfør valgfri sum til kontonummer 9001 07 98018.

Per Fugelli, Mette Nord og Åsa Linderborg på Globaliseringskonferansen 2014
Gikk du glipp av Globaliseringskonferansen

Alle stormøtene ble filmet og lagt ut på nett. Du kan altså få med deg Amy Goodman, Per Fugelli og alle de andre nasjonale og internasjonale gjestene fra stormøtene hjemme i stua. Alle videoen er samlet på Norges Sosiale Forums YouTube-kanal.

Se dem her

LuxLeaks

Gravejournalistikk om Luxembourg

Mens vi har gravd fram skatten fra norske selskaper i åpne kilder har ICIJ, et internasjonalt samarbeid om gravejournalistikk, fått tak i lekkede papirer som viser hvordan 340 storselskap har inngått særdeles gunstige skatteavtaler i Luxembourg. Slik har selskapene unngått skatt i mange land.

EU-kommisjonens president Jean-Claude Juncker

Hvem må gå?

EU-kommisjonens nye president, Jean-Claude Juncker, var statsminister i Luxembourg mens alle de avslørte lukrative skatteavtalene ble inngått. Slik er han dermed øverste ansvarlig for at andre EU-land har gått glipp av betydelige skatteinntekter. Flere krever derfor at han går av, blant dem den anerkjente finansavisen Bloomberg.

Norske selskaper i #LuxLeaks

Colosseum tannhelse

Tannleger i skatteakrobatikk

Aftenposten har med dokumentene fra ICIJ gransket kjøpet av Colosseum tannhelse, og selskapet Handicare som leverer utstyr til handikappede. Begge har inngått i avansert skattestrukturer i Luxembourg som har redusert skatten betydelig.

DNB i Luxembourg

At DNB bruker Luxembourg som skatteparadis var allerede kjent (se blant annet vår bankvask-rapport fra i fjor), men lekkasjene viser flere detaljer i hvordan dette har foregått. Klassekampen har sett nærmere på lekkasjene.

Luxembourg

Absurde skattekart

Virkelighetens skattekart er uten skattekister og sjørøverskip, men fortsatt vanskelige å finne fram i. Finans-nettstedet quartz.com har laget en topp ti av kreative selskapskart fra Luxembourg-lekkasjene.

Les mer her

Du har mottat denne eposten fordi du er meldt på Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no
RSS Feed Twitter Facebook
ATTAC %