Attac Norge nyhetsbrev januar 2015
Om Attac     Kalender     Medlemskap     Kontakt
Gresk flagg
Gresk valg utfordrer innstrammingspolitikken
Venstrepartiet SYRIZA ligger an til å vinne valget i Hellas på søndag, og går til valg på utfordre den katastrofale innstrammingspolitikken som blir diktert fra EU, den europeiske sentralbanken (ESB) og det internasjonale pengefondet (IMF). De vil reforhandle store deler av den greske gjelden og ha slutt på kuttene i offentlig sektor og velferd, slik sosiale bevelegelser over hele Europa har krevd siden 2011. Dette gjør valget i Hellas skjebnetungt for hele Europa. Hvis du synes valget er ekstra spennende og vil lære litt mer om Hellas kan du bli med på Attacs valgvake nå på søndag (25.januar).
Les mer og meld deg på
Bli oppdatert på valget i Hellas:

Financial Times

The radical left is right on Europe's debt

Financial Times-kommentatoren Wolfgang Münchau argumenter i en spalte fra november for hvorfor SYRIZAs gjeldslettepolitikk er det mest fornuftige for euro-sonen framover. (OBS! Krever gratis innlogging)

Les hos FT

Alexis Tsipras

Interjvu med SYRIZA-lederen

Manifest Tidsskrift har intervjuet SYRIZA-lederen Alexis Tsipras om partiet, bankenes kontroll over gresk økonomi og planene etter valget.

Joseph Stiglitz

18 ledende økonomer for Hellas

18 ledende økonomer, inkludert to vinnere av Nobels minnepris i økonomi, ber i et åpent brev til Europas ledere om at de gir Hellas muligheten til en ny start etter valget. Det viser at selvom SYRIZA er et venstreradikalt parti så trenger man ikke være venstreradikal for å ønske en annen politikk for Europa.

Les hos FT

Valgplakat for Podemos
Nytt spansk parti utfordrer også
I Spania utfordrer velgerne også innstrammingspolitikken. Fra Indignados-bevegelsen i 2011 har det oppstått et nytt parti som vil ha slutt på korrupsjon, politisk ukultur og innstrammingspolitikk med det fengende navnet "Vi kan" eller på spansk Podemos. Partiet fikk 8 prosent av stemmene i valget til Europaoparlamentet i fjor, 100 dager etter at det var stiftet og er nå det største partiet på meningsmålene i Spania. På seminar med Attac neste lørdag, 31. januar, kan du møte Podemos, og også høre Ellen Engelstad fortelle om situasjonen for ungdom i Europa.
Om seminaret
Bli oppdatert på Podemos

Lotta Elstad

En spansk venstresensajon

Lotta Elstad gir deg hovedbildet av Podemos' politikk og framvekst i denne artikkelen hos Manifest Tidskrift-

Podemos

Podemos’ plan

Le Monde Diplomatique skriver også om Podemos, og gir en mer omfattende innføring i partiets forhistorie, og dilemmaene på veien fra den lederløse Indignados-bevegelsen til et politisk parti med en karismatisk leder.

Les mer hos LMD

Podemos økonomiske program

Spanske Attac-TV har laget et intervju med økonomen Juan Torres López om hva som egentlig ligger i Podemos økonomiske program og hva det vil si for Spania og Europa framover. (OBS! På spansk)

Se hos Attac-TV

Infografikk
Nøkler til krisa i Europa

Vår infografikk om gjeldskrisa og Tysklands "mirakel" er ekstra aktuell på bakgrunn av valget i Hellas. Hva skjedde egentlig med redningspakkene som skulle få økonomien på rett kjøl igjen? Og hvem betaler prisen for Tysklands mirakel?

Få svar her

Nøkler til krisa i Europa

Infografikk
Myteknuser for Davos

Denne helga går toppmøtet Verdens økonomiske forum av stabelen, der verdens ledere samler seg med hvert sitt private jetfly for å diskutere verdensøkonomien. Attacs søsterorganisasjon i Storbrittania, Global Justice Now, har laget en hendig myteknuser for en del av påstandene som gjerne kommer i forbindelse med toppmøtet.

Knus mytene hos Global Justice Now

Organisasjon
Landsmøte og landsseminar 2015

Helga 28.februar og 1.mars er det tid for Attacs landsmøte og landsseminar. Landsseminaret er en ypperlig anledning til å bli oppdatert på Attac-politikk og er åpent for alle, så sett av helga allerede nå. Vil du være delegat på landsmøtet ta kontakt med ditt lokallag, hvis du bare vil delta på landsseminaret kan du melde deg på allerede nå. Programmet for seminaret begynner å bli klart, og vi lover flere spennende innledere.

Meld deg på her

Innledning på landsseminaret 2014

Handelspolitikk
Norsk TTIP- og TISA-debatt begynner å våkne

Har du skjønt dette med TTIP?

Lege og professor i samfunnsmedisin ved NTNU, Steinar Westin, skriver i Adresseavisen om hvilken trussel TTIP utgjør for helsevesenet. (OBS! Kan være bak betalingsmur)

Et angrep på folkestyret

Liv Signe Navarsete (SP) går hardt ut mot TTIP og TISA i en kronikk i Aftenposten og mener det kan bli nødvendig med folkeavstemming om TISA-avtalen.

Storpolitisk skremselspropaganda

Tilhengerne av monsteravtalen mellom EU og USA prøver å skremme oss med Russland og Kina for å få oss til å støtte avtalen. Men det skal mer til for at sivilsamfunnet skal miste det demokratiske gangsynet, skriver Attac-leder Petter Slaatrem Titland hos Radikal Portal.

Les mer her

Du har mottat denne eposten fordi du er meldt på Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no
RSS Feed Twitter Facebook
ATTAC %