Attac Norge nyhetsbrev mars 2015
Om Attac     Kalender     Medlemskap     Kontakt
Selskapskatt - Nei, da tar jeg første fly til Sveits
LOLcAttac
Dårlige ordspill, katter og global rettferdighet
Vi har verken påskeegg eller påskekrim, men vi har katter på Facebook*.
*Du kan se dem uten egen Facebook-konto også.
Le på Facebook.

Global day of action 18. april.
18. april
Global aksjonsdag mot de nye handelsavtalene
18. april blir det global aksjonsdag mot TISA, TTIP og CETA, de nye handelsavtalene som vil undergrave demokratiet, true miljø og sosial velferd og hindre utvikling. Rødt og SV har så langt meldt at de vil aksjonere mot TISA over hele landet, men det er åpent for flere å lage egne aksjoner. Attac kommer til å ha arrangement i Arendal og Oslo og kanskje flere steder. Meld gjerne fra til oss hvis du planlegger noe eller vil gjøre noe.

Demonstrasjon
TISA
Skap engasjement mot TISA

TISA engasjerer mange, men burde engasjere enda flere. Alle som får høre om avtalen, og de mulige konsekvensene av den blir opprørt. Derfor er det vår jobb i Attac å gjøre enda flere oppmerksomme på avtalen. Slik kan vi tvinge fram åpenhet fra myndighetene og stoppe avtalen.
For at vi skal klare å få opp engasjementet blant folk og bygge en folkebevegelse mot TISA er det viktig med lokalt engasjement. Det er ikke så mye som skal til for å få i gang lokale initiativ og få folk engasjert.

Les hvordan

25. april
Attac-skolen: Bank, gjeld og skatteparadis

Attacs skattegruppe arrangerer Attac-skolen om hvorfor banker ikke er som andre bedrifter, hva statsgjeld er og om skatteparadis. Kurset foregår 25. april i Oslo og er gratis for alle.

25. april
Attac-skolen: Handel

Attac Trondheim arrangerer også Attac-skolen samme dag, men om handelspolitikken. Mer informasjon om kurset kommer på våre nettsider snart.

FSM2015
Verdens sosiale forum 2015

Tunis

Verdens sosiale forum samler sosiale bevegelser fra hele verden annenhvert år. For andre gang arrangeres det i Tunis, arnestedet for den arabiske våren og landet som kom best ut av den. I det nydemokratiske landet er sosiale bevegelser, inkludert tunisiske CADTM/Attac, sterke og velkommen.

Bilder fra FSM2015

- Norge svekker internasjonalt samarbeid

- Selvfølgelig styrker man ikke multilateral handel med en plurilateral avtale, sier Amit Sengupta fra Peoples Health Movement til Attac på Verdens Sosiale Forum i Tunisia.

Eric Toussant

Ny gjeldskomite i Hellas

Forrige uke satt det greske parlamentet ned en komite som skal granske gjelden etter finanskrisen. Attac møtte lederen for komiteen på Verden Sosiale Forum i Tunis.

Nytt styre

Organisasjon
Nytt styre

På landsmøtet siste dagen i februar valgte Attac nytt styre, og utvidet også styret med 2 personer for å styrke arbeidskapasiteten der. Petter Slattrem Titland ble gjenvalgt som leder, sammen med 1. nestleder Lise Rødland. Hanne Iglebæk Christensen er ny 2. nestleder. Inn i arbeidsutvalget kom også Mads Opheim, Trygve Larsen Morset og Marie Sørhaug, mens både Roswitha Rosner og Hanna Karv fortsetter fra fjoråret. På nettsidene våre kan du lese litt mer om hvem de er, og få oversikt over resten av styret.

Årsberetning for Attac Norge - Perioden 2014-2015

Organisasjon
Hva har Attac gjort?

Hvis du lurer på hva Attac egentlig gjør, så ta en titt på årsberetningen for landsmøteperioden 2014/2015. Den gir en rask oppdatering på våre politiske saker og en oversikt over alt vi har gjort det siste året. Det er mye!

Last ned (PDF)

Du har mottat denne eposten fordi du er meldt på Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no
RSS Feed Twitter Facebook
ATTAC %