Attac Norge nyhetsbrev april 2015
Om Attac     Kalender     Medlemskap     Kontakt
Attacs søsterorganisasjon i Storbrittania, Global Justice Now, aksjonerte med kyllinger dyppet i klorin utenfor KFC. Klorinbleking av kyllingkjøtt er tillatt i USA, og kan bli det i EU med TTIP.
Aksjonsdag
Verden mot TTIP, TISA og CETA
18. april var det global aksjonsdag mot de nye handelsavtalene TTIP, TISA og CETA, og den ble markert med 752 arrangement verden over, og 18 i Norge. Motstanden mot avtalene bare vokser og vokser etterhvert som flere og flere blir klar over konsekvensene de vil ha for demokrati, rettigheter og miljø.
Aksjonsdagen ble godt dekket både i norsk og internasjonal presse, og under kan du lese tre sterke kronikker som kom i forbindelse med dagen.
Stemmer mot TTIP, TISA og CETA

Trondheim mot TISA (Foto Geir Skavern)

Protester mot TISA-avtalen. Kvifor?

"For den ideologien som ligg bak desse avtalane, er det altså viktigare å unngå “handelsskadelege tiltak” enn å unngå for eksempel helseskader", skrev Odd Tarberg i sin kronikk om aksjonsdagen.

Dag Seierstad

Høyre om uten angrefrist

"TISA-avtalen kan aldri bli vedtatt hvis vi får en åpen demokratisk debatt om avtalen", skrev Dag Seierstad i sin faste Klassekampen-spalte.

Børge Brende

Hvorfor utløser ikke avsløringer om TISA-avtalen en regjeringskrise?

"Det virker nesten som om avtalen er ført an av en autonom enhet i Utenriksdepartementet", skrev Attac-leder Petter Slaatrem Titland på db.no

Petter på Dagsnytt 18 27-april-15
Spania
Kneblingsloven i Spania

Attac jobber tett med sosiale bevegelser i Spania og resten av Sør-Europa, og har ofte tidligere tatt opp hvor udemokratisk og farlig den nye "kneblingsloven" i Spania vil være. NRK tok opp saken denne uka, og inviterte Attac til Dagsnytt 18 for å snakke om det.

Se klippet

1. mai
Marker 1. mai mot TISA

Vil du markere 1. mai mot TISA? Attac arrangerer 1. mai-frokost i Oslo (kl 10 på Frivillighetshuset i Kolstadgata 1), men TISA-motstanden bør synes over hele landet. Last ned og skriv ut håndplakater til å gå med og løpesedler til å spre der du er!

Last ned plakater og flyers

Ledig stilling
Organisasjonssekretær

Vår organisasjonssekretær skal dessverre slutte hos oss, og vi søker derfor etter en ny. Er du interessert eller kjenner noen som er det, så ta en titt på annonsen.

Bli frivillig
Vil du jobbe for global rettferdighet og lære web- og kommunikasjonsarbeid?

Attac Norge søker 3 frivillige praktikanter til et større webprosjekt om global ulikhet og global rettferdighet.

Les mer her

Du har mottat denne eposten fordi du er meldt på Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no
RSS Feed Twitter Facebook
ATTAC %