Attac Norge nyhetsbrev juni 2015
Om Attac     Kalender     Medlemskap     Kontakt
TISAs frys-klausul holder privatiseringen på plass, mens investor-stat-tvisteløsning gir internasjonale storselskaper et verktøy for å presse gjennom viljen sin
Handel
Overnasjonale milliardsøksmål mot norske lover
Høyre-politiker Linda Helleland lovte i fjor at de skulle "skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake." Med TISAs frys- og skralle-klausul sikrer de i tillegg noen ekstra klemmer for å holde tannkremen ute. Og som det ikke det var nok så vil regjeringe nå ha den sterkt kritiserte ordningen "investor-stat-tvisteløsning" i Norge. Regjeringen foreslår at det skal være en standard for alle våre investeringsavtaler med enkeltland (bilaterale investeringsavtaler, BITs), og har hentet modellen direkte fra EU og USAs TTIP-avtale.

Aktivisme
Attac-skolen: Demokrati, økonomisk rettferdighet og valgkampen 2015

Er du lei av at penger styrer politikken? Synes du politikk bør bestemmes av folk og politikere, uten press fra kommersielle interesser? Vil du være med å gjøre noe for å sette mennesker foran profitt i lokalvalget til høsten? Da må du komme på Attac-skolen den 13. juni! Her samler Attac kreftene som vil jobber for at rettferdighet og økonomisk makt skal komme på dagsorden i lokalvalgkampen.
PS! Bor du langt fra Oslo kan du søke om reisestøtte for å delta!

Bli med

Attac-skolen

Skatteparadis
Velferdskroner til skatteparadis

Linn Herning, tidligere styremedlem i Attac, har i mange år jobbet med hvordan private investorer utnytter systemet for å tjene grovt på velferdstjenester, og i sin nye bok "Velferdsprofitørene" blir dette grundig dokumentert. Skatteparadis spiller en viktig rolle, og Attacs kampanje for skatteparadisfrie soner er et sentralt verktøy for hindre dette. Vil du gjøre noe med dette, så kom på Attac-skolen 13. juni og hør hva Linn har å si.

Les bokanmeldelsen på dn.no

Graf over nyinnmeldinger i Attac Norge 2010-2015
Organisasjon
Stort engasjement gir medlemsvekst

Attac har fått 173 nye medlemmer siden årskiftet, langt flere enn alle årene før.
— Folk vil ikke ha overnasjonale søksmål mot demokratiske vedtak, frys- og skralle-klausuler som tvinger fram privatisering eller en handelspolitikk som har storselskapers profitt som hovedmål. Det er flere enn våre rundt 2300 medlemmer som mener dette, men skal vi klare å stoppe dette så må vi ha en enda sterkere bevegelse, kommenterer Attac-leder Petter Slaatrem Titland.

Du har mottat denne eposten fordi du er meldt på Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no
RSS Feed Twitter Facebook
ATTAC %