Hjem » Solidaritetsbarometeret – Stortingsvalg 2013 » Spørsmål 1: Skattepenger til skatteparadis?

Spørsmål 1: Skattepenger til skatteparadis?

Solidaritetsbarometeret - Stortingsvalget 2013

Spørsmål 1: Skattepenger til skatteparadis?

Skattefinansierte, kommersielle selskaper som tilbyr velferdstjenester som barnehager, sykehjem og barnevern skal ikke benytte seg av skatteparadis for å unndra beskatning i Norge.

RødtSVArbeiderpartietMiljøpartiet De GrønneSenterpartietKrFVenstreHøyreFrp
Enig Enig Enig* Enig Enig Enig Enig* Uklart* Uenig

*Noen av partiene har gitt utfyllende svar. Klikk på svaret for å lese disse

Hva mener Attac:

Lær mer skatteparadisfri sonerMarkedsrettingen av vår felles velferd innebærer at multinasjonale selskaper tar over eldreomsorg, barnevern og barnehager. Disse globale aktørene mottar årlig milliardbeløp i offentlige overføringer for å drive skattefinansiert velferd. Men selv er de, og deres eiere i skatteparadis, ikke interessert i å betale skatt.

Mange kommuner har i dag avtaler med flere av disse multinasjonale selskapene om levering av velferdstjenester. Alle de multinasjonale kommersielle selskapene som driver offentlig finansierte velferdstjenester i norske kommuner eies av investeringsselskaper basert i skatteparadis. Hvordan kan vi være sikre på at ikke våre skattepenger havner i skatteparadis?

Gå til Attacs kampanje for skatteparadisfrie soner for å lære mer om hva vi kan gjøre med dette problemet. En kort innføring får du også med For Velferdsstatens kronikk om multinasjonale selskaper i velferdsstaten.