Hjem » Valg 2017 » Påstand 7: Europeisk gjeldskrise

Påstand 7: Europeisk gjeldskrise

Norge bør jobbe for å slette eller sanere deler av Hellas sin gjeld.

RødtSVArbeiderpartietMDGSPKRFVenstreHøyreFrp
[pl_label type=»warning»]Enig[/pl_label][pl_label type=»warning»]Enig[/pl_label][pl_modal type=»label» colortype=»warning» label=» Enig*»]Hellas sin gjeld er ikke bærekraftig. IMF uttaler selv at kreditorene må være innstilt på at deler av gjelden må ettergis. AP mener at IMF må bidra til å finne en løsning.[/pl_modal][pl_label type=»warning»]Enig[/pl_label][pl_modal type=»label» colortype=»warning» label=» Enig*»]Både de som låner penger og de som har lånt ut penger bør dele ansvaret for situasjonen Hellas har havnet i. Gjennom Euroen fikk Hellas en felles rente med land som Tyskland, Nederland og Finland, land som var i en annen økonomisk situasjon. Hellas fikk en for lav rente som ikke var tilpasset landets økonomiske situasjon I dag blir veldig mye av byrden lagt på Hellas, uten at bankene i EU har tatt sitt fulle ansvar. Tvert i mot har EU gått svært langt for å hindre at blant annet tyske og franske banker som lånte ut penger til greske har måttet ta tap. EU har presset Hellas til å garantere for gjelden som greske banker tok opp, noe som innebar at man dyttet enorme mengder gjeld på det greske folket. Dette har senere satt Hellas i en umulig økonomisk situasjon. Norge bør bidra til at Hellas kan takle den svært vanskelige situasjonen landet har havnet i. [/pl_modal][pl_modal type=»label» colortype=»default» label=» Uklart*»]Partiet har ikke diskutert dette.[/pl_modal][pl_modal type=»label» colortype=»default» label=» Uklart*»]Venstre har ikke tatt konkret stilling til spørsmålet, men er åpen for å vurdere det.[/pl_modal][pl_modal type=»label» colortype=»default» label=» Uklart*»]EU og IMF forhandler med Hellas om gjeldsplan. [/pl_modal][pl_modal type=»label» colortype=»default» label=» Uklart*»]Skal det slettes gjeld er det først og fremst viktig at det skjer reformer og at det føres en ansvarlig økonomisk politikk.[/pl_modal]
Rødt[pl_label type=»warning»]Enig[/pl_label]
SV[pl_label type=»warning»]Enig[/pl_label]
Arbeiderpartiet[pl_modal type=»label» colortype=»warning» label=» Enig*»]Hellas sin gjeld er ikke bærekraftig. IMF uttaler selv at kreditorene må være innstilt på at deler av gjelden må ettergis. AP mener at IMF må bidra til å finne en løsning.[/pl_modal]
MDG[pl_label type=»warning»]Enig[/pl_label]
SP[pl_modal type=»label» colortype=»warning» label=» Enig*»]Både de som låner penger og de som har lånt ut penger bør dele ansvaret for situasjonen Hellas har havnet i. Gjennom Euroen fikk Hellas en felles rente med land som Tyskland, Nederland og Finland, land som var i en annen økonomisk situasjon. Hellas fikk en for lav rente som ikke var tilpasset landets økonomiske situasjon I dag blir veldig mye av byrden lagt på Hellas, uten at bankene i EU har tatt sitt fulle ansvar. Tvert i mot har EU gått svært langt for å hindre at blant annet tyske og franske banker som lånte ut penger til greske har måttet ta tap. EU har presset Hellas til å garantere for gjelden som greske banker tok opp, noe som innebar at man dyttet enorme mengder gjeld på det greske folket. Dette har senere satt Hellas i en umulig økonomisk situasjon. Norge bør bidra til at Hellas kan takle den svært vanskelige situasjonen landet har havnet i. [/pl_modal]
KRF[pl_modal type=»label» colortype=»default» label=» Uklart*»]Partiet har ikke diskutert dette.[/pl_modal]
Venstre[pl_modal type=»label» colortype=»default» label=» Uklart*»]Venstre har ikke tatt konkret stilling til spørsmålet, men er åpen for å vurdere det.[/pl_modal]
Høyre[pl_modal type=»label» colortype=»default» label=» Uklart*»]EU og IMF forhandler med Hellas om gjeldsplan. [/pl_modal]
Frp[pl_modal type=»label» colortype=»default» label=» Uklart*»]Skal det slettes gjeld er det først og fremst viktig at det skjer reformer og at det føres en ansvarlig økonomisk politikk.[/pl_modal]

* Noen partier har gitt utfyllende svar. Trykk på svaret for å lese det

Hva mener Attac:

Hellas er et av landene som ble rammest hardest av finans- og gjeldskrisen. De ble nødt til å låne penger med svært harde nedbetalingsvilkår, blant annet fra Norge gjennom Oljefondet. Dermed bidrar norske myndigheter til en utvikling av fattigdom og arbeidsløshet blant ungdom og svekking av offentlig velferd. Ettersom Hellas ikke har klart å komme seg ut av gjeldskrisen har dette medført alvorlige konsekvenser for innbyggerne, slik som at helsesektoren i landet har kollapset. Hellas har store vanskeligheter med å betale tilbake gjelden. Derfor mener Attac at Norge bør jobbe for at IMF skal slette eller sanere deler av gjelden.

[timed offdate=»20170820″]

[/timed]