Attacs 13. ordinære landsmøte: Ny leder valgt

Ny Attac-leder: Petter Slaatrem Titland

I dag ble Petter Slaatrem Titland (29) valgt til ny leder i Attac Norge. Titland er fra Bamble i Telemark, og har vært nestleder i perioden som har gått. Han tar over etter Benedikte Pryneid Hansen, som har ledet organisasjonen de siste fire årene. Hans første utfordring går til EU-minister Vidar Helgesen:

“Det er ingen grunn til at Hoyre-FrP regjeringen ikke skal være med å innføre en europeisk finansskatt. Argumentene for finansskatten har blitt styrket etter finanskrisa. Finanssektoren er ikke utenfor resten av samfunnet, de bankene som skapte krisa må reguleres, og være med å bidra til fellesskapet”

I 1998 ble Attac stiftet med formål å bremse skadelig spekulasjon ved innføring av finansskatt. Seksten år etterpå er vi snart i mål: 11 ledende EU-land innfører i år en skatt på finanstransaksjoner!

Amerikanske sykepleiere, miljøorganisasjoner, europeiske sosiale bevegelser og fagbevegelse er blant de som jobber sammen i en global allianse for finansskatten de kaller en Robin Hood-skatt. Etter finanskrisa har behovet for å skattlegge finanssektoren kommet høyt på dagsorden – med god grunn: Enorme summer har gått til å redde bankene, og nå er det på tide at de gir noe tilbake.

“Finansskatt er et kinderegg. Den vil bremse skadelig spekulasjon, den vil gi økt gjennomsiktighet i markedene, og den vil generere masse ressurser til utvikling og til å møte global oppvarming” fortsetter Titland, som ble valgt til ny leder på Attacs landsmøte 1. mars.

“Etter finanskrisa har EU fomlet i mørket etter måter å bedre situasjonen på. Dette er bare starten på en mer progressiv politikk. Dette må være det beste som har kommet fra EU”, avslutter Titland, som ser fram til å være med å dra seieren i land, forhåpentligvis sammen med EU-ministeren og statsminister Solberg.

KONTAKTINFORMASJON
Petter Slaatrem Titland: 950 38 128