Dette innlegget er et svar på rapporten fra forrige møte mellom finansministrenen i EU, «Denne mannens fiasko kan redde nordmenns Hellas-ferie«. Publisert i Dagbladet 7. mai 2015.

Halldor Hustadnes rapport fra Hellas’ gjeldsforhandlinger med EU i Dagbladet den 29. april er kunnskapsløs og todimensjonal. Den arrogante bekymringen for nordmenns Hellas-ferie er oppsiktsvekkende. Men la oss heller snakke om forhandlingene.

Hustadnes har ikke fått med seg hva Hellas’ posisjon overfor EU handler om. Grunnen til den greske finansminsteren Yanis Varoufakis’ upopularitet blant EUs finansministre er hans vilje til å utfordre innstrammingspolitikken både på et politisk og et økonomisk plan. For første gang siden finanskrisen får grekere og europeere se at innstrammingspolitikken ikke er en naturkatastrofe som ikke kan endres. Hellas har andre ideer om hvordan de skal vokse seg ut av økonomisk krise.

Ekspansiv økonomisk politikk med offentlige investeringer er en viktig del av det. Istedenfor å bare kutte utgifter vil Hellas investere for å skape økte inntekter, noe som er uhørt i EU. Restrukturering av gjelden EU-landene har dyttet på Hellas etter finanskrisen er en annen. Hellas ble fortalt at billig kreditt fra tyske banker var god butikk. Uansvarlige politikere både i Hellas og i EU lukket øynene mens europeiske finansinstitusjoner ble reddet. Det er dette Hellas vil få slutt på nå.

Økonomifaglig klarer de ikke å argumentere mot Varoufakis, som er blant verdens ledende økonomer. Derfor må de bare sette armene i kors og nekte å innrømme at innstrammingspolitikken har vært en total fiasko.

For den spanske finansministeren Luis de Guindos er det ekstremt viktig at Hellas mislykkes. Da kan han si til sitt spanske folk at det ikke spiller noen rolle hvem de stemmer på i valget i desember. Politikken blir den samme, fordi EU sier det. Da kan kanskje hans skakkjørte og autoritære regjeringsparti vinne likevel.

Derfor er det ikke Varoufakis som er ikke er «ydmyk» nok eller «kompromissløs». Det er demokratiet i EU som virkelig er i ferd med å rakne. Spør du investorer som kan tape kasinopengene sine på rettferdig økonomisk politikk i Hellas vil de alltid sette demokratiet i andre rekke.

Petter Slaatrem Titland, leder i Attac.

Petter Slaatrem Titland