En kvinne med briller står med en telefon i hånden og prater med en lærer med gul vest. Mann med blå genser snakker med en lærer med skjørt som peker opp, mens en ungdomsskoleelev står ved siden av. Alle menneskene står mellom en server og en stor iPad.

Demokratisk digitalisering og kreativt mangfold i kommunal sektor

28. mai

Folk i Storgata

Hvordan kan vi organisere den digitale infrastrukturen i kommunene på en mer demokratisk måte? Kan man både ha lokalt selvstyre og god samordning?

Velkommen til åpent møte med Faggruppa for demokratisk digitalisering. Det blir presentasjon og åpen diskusjon.

Presentasjon:
Resultater fra en utredning

I løpet av 2023 gjennomførte kommunesektorens organisasjon (KS) en omfattende utredning med mål om å adressere spørsmålet: «Hvordan kan det samlede utfordringsbildet for fremtidig digitalisering i kommunal sektor håndteres?» En av de sentrale temaene som ble utforsket var hvordan man kan redusere spenningen mellom behovet for lokaldemokrati og nødvendigheten av økt samordning. Inspirert av prinsippet «design global, manufacture local» (DGML), som er en modell basert på peer-to-peer utvikling, har rapporten identifisert seks innsatsområder for å løse denne spenningen.

I denne presentasjonen vil Mohsen Anvaari, som var hovedressurs i utredningen, gå gjennom hovedfunnene i rapporten, med spesiell vekt på demokratisk digitalisering, samt de utfordringene og mulighetene som ligger foran både kommunal sektor og andre offentlige aktører. Rapporten er tilgjengelig her.

Sted:

Folk i Storgata