Den ekte trusselen fra kunstig intelligens: KI tar ikke jobben din, men kan endre den

16. oktober

Deichmanske bibliotek Tøyen

Er vi på vei inn i en dystopisk automatisert verden der vi blir behandlet som slaver? Eller kan vi kanskje få mer fritid hvis algoritmer og maskiner kan gjøre store deler av oppgavene våre? Store ord brukes om kunstig intelligens i arbeidslivet, men ofte fjernt fra den virkelige teknologien vi har idag. Vi vil heller se på hva som allerede har skjedd og hva som sannsynligvis vil skjer fremover med kunstig intelligens i arbeidslivet:

Hvilke jobber blir endret og hva blir endret? Hvem skal bestemme over innføringen av ny teknologi? Hvordan kan vi ha et demokratisk og godt arbeidsliv når nye oppgaver automatiseres?

Norge har en lang tradisjon med brukermedvirkning og en aktiv fagforening innenfor utvikling av IT-systemer. Dataavtalen ble utformet og lagt inn i tariffavtalen allerede på 1970-tallet. Den er et godt verktøy som kan brukes for å unngå at arbeidsplasser ender opp som et masseovervåkningssystem à la Amazon sine varelagre. Men klarer fagforeninger og tillitsvalgte å påvirke bedrifters KI-utvikling? Og hvordan kan vi styrke deres posisjon i veien fremover?

For å diskutere disse spørsmålene inviterer vi representater fra fagofreninger og forskere for å se nærmere på hva de reelle utfordringene vi står ovenfor og hvordan vi kan styrke strukturer for medbestemmelse.

Mer progam kommer…

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Dette er en del av møteserien Den ekte trusselen fra kunstig intelligens som tar debatten om de ekte problemene med kunstig intelligens.

Sted:

Deichmanske bibliotek Tøyen