Svart logo

Arbeidsplan Attac Norge 2019-2020

×Arbeidsplanen vedtas på landsmøtet og gjelder fram til neste landsmøte. Den beskriver aktuell politikk og hvordan Attac skal jobbe med denne politikken.

Vedtatt på Attac Norges 18. ordinære landsmøte 3. mars 2019

Introduksjon

Arbeidsplanen inneholder Attac Norges prioriteringer og mål for året 2019-2020. Arbeidsplanen er delt inn i fire hovedtemaer, som vi skal prioritere; skatterettferdighet, digital økonomi og handel, og finans og investeringer. Under hvert tema har vi satt opp våre mål basert på Attac Norges politikk. Tiltakene legger føringer for hvordan vi skal nå målene og hvordan vi skal arbeide for en mer rettferdig verden.

I perioden 2019- 2020 skal Attac Norge:

• Være en kunnskapsleverandør innen våre hovedtemaer overfor fagbevegelsen og andre aktuelle organisasjoner, politiske partier, folkevalgte i kommunestyrer og fylkesting, stortingsrepresentanter, media og opinionen generelt
  • Skape engasjement blant våre medlemmer og i befolkningen om den digitale økonomien, skatteproblematikk, handelsavtaler, finanspolitikk og investeringer
  • Bidra i den offentlige debatten og være synlig i både det lokale og nasjonale mediebildet
  • Aktivt fremme Attac som en medlemsorganisasjon og fokusere på medlemsrekruttering
  • Være en organisasjon der aktivister kan engasjere seg gjennom arrangementer, aksjoner, lokallag, arbeidsgrupper og diskusjonsfora
  • Arbeide for flere aktive lokallag og arbeidsgrupper
  • Være aktive og videreutvikle vår kommunikasjon på digitale plattformer

DEL 1: Politikk

Skatterettferdighet

Mål

• Skape engasjement blant våre medlemmer og i befolkningen om politiske alternativer til dagens internasjonale skattesystem for blant annet å bekjempe skatteparadis
  • Løfte kunnskapsnivået i organisasjonen om skatterettferdighet
  • At kampen mot skatteparadis blir en viktig del av debatten i forbindelse med lokalvalget i 2019
  • At flere norske kommuner vedtar å bli skatteparadisfrie soner
  • Sørge for at land-for-land-rapporteringen i Norge blir skjerpet slik at den kan tjene sitt formål
  • Sørge for at Norge innfører et offentlig eierskapsregister over egentlige eiere av selskaper
  • At enhetlig skattlegging av selskaper etableres som et realistisk politisk alternativ for å bekjempe skatteunndragelse

Tiltak

• Lansere en kampanje om skatteparadisfrie kommuner og jobbe for å få inn krav om land for land rapportering i kommunenes anbudsprosesser
  • Utarbeide en digital ressursside for lokale kampanjer om skatteparadisfrie kommuner
  • Styret skal delta på aktuelle kurs, foredrag og konferanser som gir Attac ny kunnskap om skatteparadis og skattepolitikk
  • Styret skal drive direkte påvirkningsarbeid overfor stortingspolitikere for å påskynde land-for-land-rapportering og innføringen av eierskapsregister
  • Styret skal skrive kronikker og leserinnlegg om global skatterettferdighet i et bredt spekter av medier for å fremme kampanjen om skatteparadisfrie kommuner
  • Videreutvikle fruktbare samarbeid med andre tenketanker og organisasjoner som jobber med global skatterettferdighet

Rettferdig handelspolitikk

• Fortsatt være en premissleverandør om handelsavtaler i Norge
  • Vie mer oppmerksomhet til innholdet i handelsavtaler generelt enn enkeltavtaler der det er hensiktsmessig. Handelsavtaler kan komme og gå, men innholdet i avtalene er mye det samme

Tiltak

• Følge opp interessen i befolkningen, fagbevegelsen og andre organisasjoner om
  • nyliberale handelsavtaler som TiSA og TTIP
  • Være først ute i Norge med å fortelle om forsøk på å gjenopplive gamle avtaler som TTIP og TiSA
  • Være en hovedkilde til kritiske perspektiver på handelsavtaler som Norge er en del av eller ønsker å bli en del av
  • Styret skal delta på kurs for å løfte engasjementet og kunnskapsnivået i Attac om handelspolitikk
  • Prioritere møter i det internasjonale nettverket Our World Is Not For Sale
  • Attac skal aktivt delta i arbeidet i Handelskampanjen
  • Et styremedlem skal engasjere seg i Attacs handelsgruppe for å bedre samarbeidet og motivasjonen blant aktivister i organisasjonen
  • Styret skal drive direkte påvirkningsarbeid overfor stortingspolitikere for å få en mer åpen og demokratisk handelspolitikk

Digital økonomi og handel

Mål

• Skape engasjement og debatt i befolkningen og medlemsmassen om digital økonomi, elektronisk handel og teknologiutvikling
  • Formidle forståelig kunnskap om digital økonomi og hvordan dette knyttes til demokrati, personvern, handel og global ulikhet
  • Være en hovedkilde til kritiske perspektiver på Verdens Handelsorganisasjon (WTO) og WTOs forhandlinger om elektronisk handel
  • Bidra til å hindre at regelverket for elektronisk handel som nå forhandles frem i WTO blir vedtatt på toppmøtet i 2020
  • At Norge ikke inngår handelsavtaler som går på bekostning av borgernes datasikkerhet og våre muligheter til å regulere teknologiutviklingen

Tiltak

• Styremedlemmer og andre skal skrive kronikker og leserinnlegg i et bredt spekter av medier og fremme nye og globale perspektiver i handelsdebatten
  • Fortsette samarbeidet med fagbevegelsen knyttet til nyliberale handelsavtaler
  • Følge opp arbeidet med elektronisk handel i WTO og det nye regelverket som er under forhandling
  • Styret skal utarbeide nye uttalelser om de demokratiske utfordringene som følger av teknologisk utvikling og teknologigigantenes markedsmakt
  • Hele organisasjonen skal inviteres med på å bygge opp kunnskap om demokrati, personvern, digital økonomi og teknologiutvikling
  • Styret skal arrangere minst ett arrangement i perioden om temaet digital økonomi

Finans og investeringer

Mål

• Spre kunnskap om betydningen av rettferdige investeringer for kampen mot global ulikhet, for kontrollert vekst og styring av den økonomiske utviklingen mot et grønt skifte.
  • Skape engasjement i befolkningen rundt norsk investeringspolitikk, spesielt knyttet til oljefondets investeringer i utlandet
  • Styrke arbeidet med FN-traktaten om menneskerettigheter og næringsliv, og gjøre den til en kjent sak blant norske politikere og våre medlemmer, allierte og følgere
  • Gjøre handels og investeringsavtalen mellom Norge og Kina, i tillegg til avtalene som blir forhandlet gjennom EFTA, til viktige innenrikspolitiske spørsmål
  • Løfte kunnskapsnivået til Stortinget og journalister om bærekraftig investeringspolitikk, næringspolitikk og menneskerettigheter
  • Investor-stat-tvisteløsningsmekanismer skal ikke være en del av norske handelsavtaler
  • Spre kunnskap og engasjement om finanspolitikk og viktigheten av videre reguleringer for å unngå flere finanskriser, «uendelig» forbruksvekst og økende privatgjeld.
  • Formidle hvordan finanspolitikken bidrar til global ulikhet og urettferdig fordeling av byrdene fra klimaendringene, både i et Nord-Sør-perspektiv og for kommende generasjoner, samt hvordan vi kan endre dette.

Tiltak

• Lansere en kunnskapskampanje rettet mot skoleelever og samfunnsengasjerte om investeringer
  • Være en pådriver i det politiske arbeidet med FN-traktaten i alliansen Forum for Utvikling og Miljø (ForUM)
  • Følge arbeidet til Change Finance Forum internasjonalt