Hjem » Hva er Attac? » Arbeidsplan Attac Norge 2020-2021

Arbeidsplan Attac Norge 2020-2021

Vedtatt på Attac Norges ekstraordinært landsmøte 13. juni 2020

Introduksjon

Arbeidsplanen inneholder Attac Norges prioriteringer og mål for landsmøteåret 2020-2021. Vi ser at COVID-19 blottlegger flere av de strukturelle problemene i verden i dag, og krever at man tenker nytt om hvordan samfunnet skal komme seg ut av krisa. Her skal Attac være en sentral stemme og pådriver. Ytterligere ser vi tre hovedutfordringer i verden i dag, som vi gjennom våre hovedområder skal jobbe for å få bukt med. Disse er; makt og ulikhet, avmakt og miljøkrisa.

Arbeidsplanen er delt inn i fire hovedområder som Attac har særskilt kompetanse, legitimitet og erfaring med. Disse områdene står sentralt i å løse hovedutfordringene skissert ut ovenfor, samt en rekke andre samfunnsproblemer. Attac skal i perioden derfor prioritere; finansrettferdighet, digital økonomi, miljø og økonomi, handel  og investeringer. Vi vil jobbe helhetlig med alle temaene. Under hvert tema har vi satt opp mål basert på Attac Norges politikk. Tiltakene legger føringer for hvordan vi skal nå målene og hvordan vi skal arbeide for en mer rettferdig verden.

I perioden 2020-2021 skal Attac Norge:

• Være en kunnskapsleverandør innen våre hovedtemaer overfor fagbevegelsen og andre aktuelle organisasjoner, politiske partier, folkevalgte i kommunestyrer og fylkesting, stortingsrepresentanter, media og opinionen generelt
  • Skape engasjement blant våre medlemmer og i befolkningen om den globale krisen vi står i med COVID-19, digital økonomi, handelsavtaler, miljø og økonomi, finanspolitikk og investeringer
  • Skape offentlig og politisk debatt rundt mulige alternativer til nyliberal status quo-politikk i kjølvannet av COVID-19
  • Bidra i den offentlige debatten og være synlig i både det lokale og nasjonale mediebildet
  • Aktivt fremme Attac som en medlemsorganisasjon og fokusere på medlemsrekruttering
  • Være en organisasjon der aktivister kan engasjere seg gjennom arrangementer, aksjoner, lokallag, arbeidsgrupper og diskusjonsfora
  • Arbeide for flere aktive lokallag og arbeidsgrupper
  • Være aktive og videreutvikle vår kommunikasjon på digitale plattformer

DEL 1: Politikk

1.1 Finansrettferdighet

Mål

• Løfte kunnskapsnivået i organisasjonen om finansrettferdighet
  • Spre kunnskap og engasjement om finanspolitikk og viktigheten av videre reguleringer for å unngå flere finanskriser, «uendelig» forbruksvekst og økende privatgjeld.
  • Formidle hvordan dagens finanspolitikk bidrar til global ulikhet og urettferdig fordeling av byrdene fra tapet av naturmangfold og klimaendringene, både i et Nord-Sør-perspektiv og for kommende generasjoner, samt hvordan vi kan endre dette.
  • Gjøre kommuner og fylkeskommuner skatteparadisfrie ved å sikre at de innfører krav om utvidet land-for-land rapportering og andre tiltak mot skatteparadis i innkjøpsreglementet
  • At enhetlig skattlegging av selskaper etableres som et realistisk politisk alternativ for å bekjempe skatteunndragelse
  • Løfte kunnskapsnivået til Stortinget og journalister om bærekraftig investeringspolitikk, næringspolitikk og menneskerettigheter

• Følge arbeidet til Change Finance Forum internasjonalt
  • Delta på arrangementer og konferanser som gir Attac Norge ny kunnskap om finans- og investeringspolitikk
  • Produsere artikler og argumentasjon for å vise hvordan finanspolitikk kan bidra til å redusere global ulikhet, ikke øke den
  • Videreutvikle fruktbare samarbeid med andre tenketanker og organisasjoner som jobber med finansrettferdighet og relaterte tema som skatt og gjeld
  • Ha et godt samarbeid med politiske partier om både kortsiktige og langsiktige finanspolitiske saker

1.2 Rettferdig handels- og investeringspolitikk

Mål

• Fortsette å være en premissleverandør i debatten rundt handelsavtaler i Norge
  • Vie mer oppmerksomhet til innholdet i handelsavtaler generelt enn enkeltavtaler der det er hensiktsmessig. Handelsavtaler kan komme og gå, men innholdet i avtalene er mye det samme
  • Spre kunnskap om betydningen av rettferdige investeringer for kampen mot global ulikhet, for kontrollert vekst og styring av den økonomiske utviklingen mot et grønt skifte
  • Skape engasjement i befolkningen rundt norsk investeringspolitikk, spesielt knyttet til oljefondets investeringer i utlandet
  • Bidra til å hindre at Norge ratifiserer avtalen mellom EFTA og Mercosur
  • Gjøre handels- og investeringsavtalen mellom Norge og Kina, i tillegg til avtalene som blir forhandlet gjennom EFTA, til viktige innenrikspolitiske spørsmål
  • Øke opposisjonens kunnskap og aktivitet rundt forhandlingene om en frihandelsavtale mellom Norge/EFTA-Storbritannia
  • Legge press på den norske regjering om å utarbeide handelsavtaler som setter miljøhensyn foran profitthensyn
  • Styrke arbeidet med en aktsomhetslov – eller menneskerettighetslov for næringslivet

Tiltak

• Følge opp interessen i befolkningen, fagbevegelsen og andre organisasjoner om nyliberale handelsavtaler, uavhengig av forkortelser, ved å være aktive i medie og holde skoleringer og innledninger
  • Være en hovedkilde til kritiske perspektiver på handelsavtaler som Norge er en del av eller ønsker å bli en del av
  • Styret skal delta på kurs for å løfte engasjementet og kunnskapsnivået i Attac om handelspolitikk
  • Prioritere møter i det internasjonale nettverket Our World Is Not For Sale
  • Attac skal aktivt delta i arbeidet i Handelskampanjen
  • Styret skal drive direkte påvirkningsarbeid overfor stortingspolitikere for å få en mer åpen og demokratisk handelspolitikk
  • Arbeide politisk for at Investor-stat-tvisteløsningsmekanismer (ISDS) ikke er en del av norske handelsavtaler
  • Være en pådriver i det politiske arbeidet med en menneskerettighetslov for næringslivet i Koalisjonen for ansvarlig næringsliv (KAN)

1.3 Digital økonomi

Mål

• Skape engasjement og debatt i befolkningen og medlemsmassen om «datahandelsavtalen», den digitale økonomien og teknologiutvikling
  • Formidle forståelig kunnskap om digital økonomi og hvordan dette knyttes til demokrati, personvern, handel, global ulikhet og samfunnsutvikling
  • Være en hovedkilde til kritiske perspektiver på Verdens Handelsorganisasjon (WTO) og de pågående forhandlingene om data
  • Bidra til å hindre at regelverket for elektronisk handel, den såkalte datahandelsavtalen, som nå forhandles frem i WTO, blir vedtatt på toppmøtet i 2021
  • At Norge ikke inngår handelsavtaler som går på bekostning av borgernes datasikkerhet, arbeidstakernes rettigheter og våre muligheter til å regulere teknologiutviklingen
  • Sikre utviklingen av en offentlig skytjeneste
  • Bringe inn nye perspektiver i debatten om offentlig eierskap av data.

Tiltak

• Styremedlemmer og andre skal skrive kronikker og leserinnlegg i et bredt spekter av medier og fremme nye perspektiver i debatten om offentlig eierskap av data
  • Fortsette samarbeidet med fagbevegelsen knyttet til den digitale økonomien
  • Følge opp arbeidet med elektronisk handel i WTO og det nye regelverket som er under forhandling
  • Styret skal utarbeide nye uttalelser om de demokratiske utfordringene som følger av teknologisk utvikling og teknologigigantenes markedsmakt
  • Hele organisasjonen skal inviteres med på å bygge opp kunnskap om demokrati, personvern, digital økonomi og teknologiutvikling
  • Styret skal arrangere minst to arrangement i perioden om temaet digital økonomi
  • Skape engasjement rundt underskriftskampanjen «Nei til datahandelsavtalen i WTO» frem mot ministermøtet i Verdens handelsorganisasjon, hvor underskriftene vil bli overlevert til Norges utenriksminister
  • Styret skal sammen med lokallag arrangere aksjon(er) om temaet i perioden

1.4 Miljø og økonomi

Mål

• Fremme alternative økonomiske modeller til dagens nyliberalisme som driver rovdrift på miljøet, både til politiske aktører og i den offentlige debatten
  • Etablere oss i det offentlige ordskiftet som en organisasjon som jobber med sammenhengen med miljøpolitikk og økonomisk politikk
  • Sikre at hele organisasjonen opparbeider seg kunnskap om sammenhengen mellom miljø og økonomi
  • Formidle kunnskap og skape debatt om bærekraftskapitlene i handelsavtaler, og vise handels- og investeringsavtalers virkninger på miljø og klima
  • Være en hovedkilde til kritiske perspektiver på handelspolitikk, miljø, økonomi og bærekraftig utvikling
  • Bruke vår gode relasjon til fagbevegelsen til å også være en brobygger på miljøspørsmål
  • Vise hvordan det er mulig å organisere en sosial, solidarisk og miljømessig bærekraftig verdiskaping parallelt med markedsøkonomien.
  • Å bygge bro mellom alternative idealister og dem som kjemper for å reformere dagens system.

Tiltak

• Jobbe videre med nasjonale og lokale politikere på alternative økonomiske modeller som ivaretar miljø og mennesker, som “smultringmodellen”
  • Styret skal sette opp interne skoleringer for organisasjonen på miljø og økonomi
  • Delta i politiske møter (innspillsrunder, høringer, m.m)
  • Styret skal arrangere minst ett arrangement i perioden om temaet økonomi og miljø
  • Støtte praktiske initiativ og utvikle politikk for å fremme ikke-kommersielle sektorer som landbruks-, fiske- og handelssamvirker, boligkooperativer, medarbeidereide bedrifter m.fl.
  • Støtte nettverksbygging blant dem som organiserer levedyktige alternativer.

Del 2: Organisasjonen

2.1 Lokallag, arbeidsgrupper og lokale aktivister

Mål

• Attac er en aktivistorganisasjon, og gjennom aksjoner skal vi fortsette å være en kreativ kraft i det politiske landskapet