Den store klimamarkeringen

20. november

Eidsvolls plass (foran Stortinget)

Tekst: Den store klimamarkeringen 20. november på Eidsvolls plass

Klimapolitikken i Norge må styrkes dramatisk, tilsynelatende er det bare statsministeren og hans parti som tror vi kommer til å nå målene våre. Vi trenger klimapolitikk som virker. Som virker så godt at alle har grunn til å tro vi kan nå målene våre.

En sommer med skogbrann over hele verden, 1000-års flom i Norge og andre land, rekordtemperaturer på flere kontinenter og rekordmange rekordstore tropiske stormer viser: Klimakrisen er her, den er urettferdig og den kan bli verre. Folk over hele verden krever klimahandling, ikke falske løsninger som forlenger fossilalderen, særlig fra land som har tjent seg rike på fossil energi. FNs klimapanel og Det internasjonale energibyrået (IEA) sier at alle land, inkludert Norge, må slutte med oljeleting, fase ut olje og gass og satse på storstilt energieffektivisering og skånsom fornybar energi hvis vi skal unngå enda mer katastrofale klimaendringer. Likevel fortsetter Norge å føre en aggressiv oljepolitikk.
Utfasing av all fossil energi blir hovedtemaet på årets klimatoppmøte COP28 i oljehovedstaden Dubai i desember. Presset øker mot fossilproduserende land som Norge for en reell, rettferdig omstilling. Norge må akseptere at bruk av fossil energi skal fases ut.
Folk flest vil ha klimahandling, også fra politikere i Norge. Derfor samles vi til Den store klimamarkeringen: hele Norge sammen for norsk klimahandling mandag 20. november.
Det blir en markering i Oslo, der Espen Barth Eide blir med som noe av det siste han skal gjøre før han drar til klimaforhandlingene, og markeringer i Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø og over hele landet.
Bli med du også for å markere at du ønsker rettferdig klimahandling nå!
Følgende organisasjoner støtter markeringen:
  • Naturvernforbundet
  • Natur og Ungdom
  • Greenpeace
  • Spire
  • Fagforbundet
  • El og IT Forbundet
  • Handel og Kontor
  • Norsk Tjenestemannslag (NTL)
  • LO i Oslo
  • Oslo Bispedømme
  • Attac Norge