European Network Academy

9. august – 14. august

Albert-Ludwigs-University

Det europeiske Attac-nettverket inviterer til ENA2011ENA 2011 er stedet der politisk interesserte mennesker møtes for å oppdage hvor givende det er å engasjere seg i dagens sosiale bevegelser. Våre svar på den globaliserte nyliberalismen skal lede fram til internasjonale kampanjer for alternativer. ENA 2011 er stedet der medlemmer i Attac, fagforeningsfolk og medlemmer i andre sosiale bevegelser møtes for å utvikle alternativer sammen. Vi inviterer aktivister i sosiale bevegelser både i og utenfor Europa til å samles om felles mål. Vi ser fram til å kunne utvikle og fordype våre ideer og synspunkter for en bedre verden sammen med mennesker fra alle verdenshjørner.

Gonzalo (Attac Spania): Quiero partizipar en ENA porque sé que hay muchas alternativas a esta “realidad” basada en la esclavitud mental, la desin-formación y la inconsciencia.
”Jeg vil delta på ENA fordi jeg vet at det finnes mange alternativer til den ”virkeligheten” vi ser i dag, bygd på mentalt slaveri, desinformasjon og manglende bevissthet”

Se gjennom krisene og forstå den økonomiske politikken

Hvordan oppstod bankkrisene? Hvordan fungerer finansmarkedene? Hvem lager reglene for inter-nasjonal handel og finans? Hvorfor blir noen få ufattelig rike, mens mange blir svært fattige? På ENA vil du få mulighet til å forstå mer av dagens økonomiske utvikling. Du får mulighet til å diskutere med fagfolk, aktivister og andre deltakere. Du kan utveksle tanker og ideer i et stort fellesskap, og delta i mange samlinger om ulike tema. Samtidig kan du hente inspirasjon fra et kreativt kulturprogram.

Diskuter alternativene og bring dem videre

Vi slåss mot at offentlige fellesgoder skal privatiseres, at markedene skal dominere samfunnet og mot brudd på menneskerettighetene. Vi ønsker å utvikle alternativer og sammen bidra til å styrke dem. Hva kan en skatt på finanstransaksjoner bidra til? Hvordan vil en globalisert og demokratisk styrt verden se ut? Hva innebærer ”avfinansialisering” av økonomien? Hva ligger i matsikkerhet, og hva mener vi med samfunnets fellesgoder?

Styrk de sosiale bevegelsene

Johanna (Attac Tyskland): Für mich ist die ENA wichtig, weil wir jetzt gemeinsam handeln müssen!
”For meg er ENA viktig fordi det trengs felles handling nå”

Stadig flere viktige beslutninger blir tatt i Brussel – beslutninger som påvirker dagliglivet til mennesker både i og utenfor EU. Derfor er det viktig for sosiale bevegelser fra ulike land å møtes, bli kjent med hver-andre og å bygge vennskap over landegrensene. Vi kan utveksle kunnskap og erfaringer, utvikle felles aksjoner og offentlige kampanjer.

Bli kjent og ha det gøy

I Freiburg blir det også et bredt kulturprogram, med grunnlag for både ettertanke og avkopling. Det vil være et område der en kan slappe av, bli bedre kjent, nyte dagen og ha det moro.

Stedet

Albert-Ludwigs Universitet er et av de eldste universitetene i Tyskland. Denne historiske institusjonen ligger i Freiburg: Tysklands sydligste by og hoved- stad i Schwartzwald, kjent for sitt solrike og varme klima. Byen har kulturliv som en storby, samtidig som den ligger i et storslått landskap, noe som gjør den til et attraktivt reisemål.

Registrering

Skjema for registrering og påmelding finner du på følgende nettsted: www.ena2011.eu Ved å oppgi din epostadresse på nettstedet vil du bli holdt løpende informert gjennom nyhetsbrev.

Koordinering av norsk deltakelse – Attac Norge: petter@attac.no Alle påmeldte vil få nærmere informasjon om arrangementet i løpet av juli.

Thanos (Attac Hellas): Πιστεύω το ΕΝΑ είναι σημαντικό για να δείξουμε ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για να κτίσουμε ένα άλλο μέλλον.
”Jeg synes ENA er viktig for å vise hvilke alternativer som finnes for å bygge en annen framtid”

Innkvartering Du kan ta med sovepose og overnatte i telt eller i en idrettshall. Slik overnatting er inkludert i deltakeravgift en. Du kan også leie rom i et pensjonat eller hotell i nærheten av konferansen. Felles norsk overnatting blir på campingplassen. Dersom du velger overnatting i telt vil du automatisk bli plassert med de andre norske.

Hvordan komme dit?

Det blir satt opp felles transport fra Oslo. Vi drar med buss fra Oslo den 08. august kl. 08.00, og kommer til København kl. 16.20. Derfra drar vi med nattoget kl. 18.20, og våkner friske og utvilte i Freiburg neste morgen kl. 09.39. Avreise hjem igjen er med nattog fra Freiburg kl. 19.15 den 14. august, og vi er i København kl. 10.02 neste dag. Derfra tar vi turen over til Malmø, hvor bussen går kl. 11.20 og er fremme i Oslo kl. 19.30. På toget sover vi i kupeer med 6 sovebenkeri hver kupe. Hele turen koster kun 700 kroner for studenter og arbeidsledige, og 1000 kroner for andre. Meld deg på felles transport i dag på mail til ena@attac.no. NB – få ledige togbilletter til denne prisen, dersom prisen på togbillettene går opp vil også prisen på hele reisen gå opp.

Deltakeravgift

Avgiften dekker adgang til konferansen og kultur- programmet, mat under oppholdet – tre måltider om dagen i kantina på universitetet – overnatting i telt eller idrettshall og gratis kollektivtransport i Freiburg under hele oppholdet. Normalpris: 115 euro, Redusert pris 95 euro, Støttepris 130 euro.

Sted:

Albert-Ludwigs-University