Hvordan kan såkalt kunstig intelligens bli utviklet og tatt i bruk innenfor demokratiske rammer? Er det i det hele tatt mulig? Dette og mer skal vi diskutere på denne fagdagen!
«Norge skal være i front på etisk og trygg bruk av KI» kan vi lese i fjorårets digitaliseringsstrategi fra Regjeringen. Samtidig har vi sett flere kommuner lage utredninger basert på falske kilder, bygging av nye datasentre blir startet basert på usikre grunnlag, og opphavsbeskyttet materiale til norske kunstnere blir stjålet.
Gjennom faglige innlegg og diskusjoner spør vi: Hvilke alternative utviklingsmuligheter må vi presse frem for å styre KI utviklingen i en mer demokratisk retning?
Program:
- Introduksjon: Demokratisk digitalisering
- Bolk 1: KI og den nye gig-økonomien
- Bolk 2: Kommunene som møtepunkt mellom big tech og demokrati
- Bolk 3: KI etter bobla
