Illustrasjon

Framtidens infrastruktur

11. mai

Sosiologisk Poliklinikk

Illustrasjon med teksten: Hvem setter premissene for fremtiden?11. mai holder Attac Trondheim foredrag om digital infrastruktur, og vi har fått opp Sondre Dalen, styremedlem i Attac Norge, for å snakke om denne framtidens infrastruktur.

Foredraget:
I dag utvikles det ny teknologi og infrastruktur gjennom at du og jeg gir privat informasjon til store teknologigiganter. Selskap som Google, Apple og Facebook lagrer data om oss alle, som de bruker til å utvikle egen markedsføring og tjenester. Gjennom å innhente data blir teknologien smartere og maskinenes evne til å forstå og analysere verden utvikles.

Eksempler på tjenester utviklet gjennom samling av stordata er AI og selvkjørende biler. Teknologiforsker Evgeny Morozov har et eksempel på dette. Noen ganger når man logger seg inn på en Google-tjeneste må man verifisere at man ikke er en robot. Her skal man krysse av for bilder av biler, trafikklys o.l. Svarene man gir blir brukt av Google for å utvikle teknologien til førerløse biler. Gjennom vår data kan de utvikle en transporttjeneste som kan selges til kommuner og stater.

En fare ved dette er av man blir avhengig av teknologigiganter for noe så grunnleggende som infrastruktur. For hvilke andre tjenester kan det ramme enn transport? Allerede ser vi økt bruk av Google i både skoler og kommuner, og i Storbritannia har helsevesenet NHS nå gjort en avtale om analyse av helsedata med Google. Vi lar private selskap komme inn i offentlige tjenester.

Det er mange sider ved den nye infrastrukturen, så kom lørdag 11. mai for å høre mer om ulike aspekter ved den digitale infrastrukturen.

Analog dag:
Arrangementet holdes i sammenheng med Analog dag i Trondheim. Analog dag er et samarbeid mellom ulike aktører i Trondheim, og på denne dagen oppfordres det til å koble av internett, legge bort mobiltelefoner og dataer, og heller gjøre noe hyggelig og sosialt med venner og familie. I tillegg ønsker vi å bevisstgjøre om digitaliseringen av samfunnet.

Sted:

Sosiologisk Poliklinikk