Illustrasjon: Oljeselskapene spiser kloden, mens teknologiselskapene spiser hjernen

Frokostseminar: «How to make transparency possible? And what are the consequences if we don’t?»

8. november

Magistratsalen, Litteraturhuset i Trondheim

Illustrasjon: KAL (Kevin Kallaugher)

Publish What You Pay Norge (PWYP Norge), Fellesrådet for Afrika, SAIH og Attac Norge inviterer til frokostseminar i Trondheim 8. november. Sammen vil vi belyse utfordringene ved mangel på økonomisk åpenhet; i store internasjonale selskaper, i nasjoners økonomi og ned på kommunenivå i Norge.

Hvordan får man oversikt over multinasjonale selskapers økonomi basert på informasjonen som er tilgjengelig for «folk flest»? Er det i det hele tatt mulig? Hva skjer med en nasjons velferdstjenester, når skattepengene forsvinner? Og hvordan kan vi tette hullene i pengesekken?

PWYP Norge inviterer til frokostseminar med fokus på kapitalflukt, skatteparadis og tiltak som kan begrense utbredelsen av disse mekanismene. Sammen med Attac Norge, SAIH og Fellesrådet for Afrika vil vi belyse temaet fra ulike vinkler og presentere mulige løsninger, både på nasjonalt og internasjonalt plan. På seminaret vil vi også presentere PWYPs siste rapport, «Piping Profits after Panama Papers – Probing the shadows». Gravejournalistene Craig McKune (Sør-Afrika) og Daniela Quirós Lépiz (Burkina Faso/Costa Rica) vil fortelle om undersøkelsen. Mona Thowsen fra PWYP Norge vil forklare status for utvidet land-for-land rapportering i Norge.

Seminaret vil bli holdt på engelsk.

Seminaret er gratis. Av hensyn til frokostservering ber vi interesserte melde seg på via Publish What You Pays sider

Programmet for dagen
08:30-09:00Registration
Light breakfast
09:00-09:10Welcome and presentation of speakers

PWYP Norway

09:10-09:30«Piping Profits after Panama Papers – Probing the shadows»

Craig McKune, amaBhungane Centre for Investigative Journalism, South Africa. One of the journalists behind the exposure of the Gupta Scandal, which partly led to President Jacob Zuma resignation.

Daniela Quiróz-Lépiz, Data Journalist, Costa Rica. Currently working in Burkina Faso as Coordinator for the Center Norbert Zongo for Investigating Reporting in West Africa promoting and supporting cross border data investigation, transparency and open data in the region.

09:35-09:55Making Transparency Possible: two mechanisms

Mona Thowsen, General Secretary PWYP Norway

10:00-10:15Tax haven free zones

Martin Giset, Vice Chair, Attac Norway