Global vaksinerettferdighet NÅ!

30. november

Eidsvolls plass (foran Stortinget)

Norge kan ikke lenger blokkere kravet om et patentunntak på COVID-19 relatert medisiner og utstyr!

Global vaksinerettferdighet

Mens friske og rike mennesker får sin tredje vaksinedose, har kun 3% av befolkningen i lavinntektsland fått minst én dose. Dette er ekstremt urettferdig, i tillegg til dårlig vaksinestrategi. Det ser vi nå med den nye varianten som har oppstått nettopp der det mangler vaksiner.

30.november starter WTOs ministermøte i Geneve. Over hele verden arrangeres det markeringer for å krever at WTO prioritere rettferdig fordeling av vaksiner og setter menneskers liv foran usolidarisk handelspolitikk. Norge leder TRIPS-rådet, men har sammen med blant annet EU og Sveits blokkert India og Sør-Afrikas forslag om et patentunntak på koronavaksiner, medisiner og utstyr for å bekjempe den globale pandemien.

Pandemien er ikke over og har fortsatt enorme konsekvenser for mennesker og lands trygghet. Vi krever at Norge lytter til andre land og gir dem mulighet til å komme seg ut av pandemien. Norge må støtte et pantentunntak i WTO!

Kom og vis at vi er mange som krever at Norge snur og tar sitt solidariske ansvar!

Stiller seg bak markeringa:
– Forum for utvikling og miljø
– Changemaker
– Rød ungdom
– Sosialistisk ungdom
– Unge venstre
– Unge sentrum
– Karibu Foundation
– Norsk folkehjelp

Sted:

Eidsvolls plass (foran Stortinget)

Eidsvolls plass, Oslo