Nick Dearden

Høyrepopulisme, handelspolitikk og venstresidas alternativ

10. februar

Dattera til Hagen

Nick DeardenNick Dearden, leder av Attac Norges britiske søsterorganisasjon Global Justice Now, kommer til Oslo. Nick Dearden har bakgrunn fra arbeid med handel i Amnesty International UK og som leder av gjeldsorganisasjonen Jubilee Debt Campaign. Han skriver jevnlig om handelsavtaler, Brexit, Trump og høyrepopulisme i aviser som The Guardian, The Independent og The Huffington Post.

Nick Dearden er en profilert aktivist mot global ulikhet. Han er kritiker av sammenblandingen av høyrepopulistenes kritikk av internasjonale handelsavtaler med venstresidas alternativ. Vi gleder oss til å presentere han for et norsk publikum!

Norge er en aktiv pådriver for udemokratiske internasjonale handelsavtaler som tjenesteavtalen TiSA. Mandag 11. september er det Stortingsvalg.

– Hvordan vil partiene på venstresida sette handelspolitikk og TiSA på dagsorden?
– Hva er alternativene til nyliberale handelsavtaler og høyrepopulisme?
– Hvordan kan partiene og de sosiale bevegelsene samarbeide om en Folkets handelsavtale?

Nestleder av Rødt Marie Sneve Martinussen, og gruppeleder for Akershus SV og nestleder i partiets internasjonale utvalg Gjermund Skaar har fått utfordringen om å svare på dette.

Ordstyrer for samtalen er nestleder i Attac Norge Hanne Iglebæk Christensen.

Sted:

Dattera til Hagen