gresk flagg

Hva skjer i Hellas? – panelsamtale med gratis pizza

18. april

Blindern, Eilert Sundts hus, Auditorium 4

Da finanskrisa traff i 2008, ble Hellas spesielt hardt rammet. Som følge av den enorme nasjonale gjelden ble landet tvunget til å gjøre store kutt i de offentlige tjenestene sine. Siden den gang har man sett store endringer i folkehelsa:
– Barnedødeligheten har økt med 40 %
– Antallet tilfeller av tuberkulose har doblet seg og antall HIV-smittede har tidoblet seg
– Malaria og vestnilfeber har kommet tilbake etter å ha vært borte i over 40 år
– Andelen med behandlingstrengende depresjon har vokst fra 2,9 % til 8 % av befolkningen

Attac Studentlag Oslo inviterer tirsdag 17. april til en panelsamtale hvor vi setter søkelyset på situasjonen i Hellas i dag, ti år etter finanskrisa. Hvorfor har den blitt som den har blitt, og hvordan ser framtiden ut videre? Hva slags reaksjoner ser man i den greske befolkningen, og hva slags politiske muligheter har folket til å endre situasjonen? Med oss har vi:
– Helene Bank fra For velferdsstaten
– Kjetil Grønvold fra Internasjonalt utvalg i LO, har nylig vært på politisk opphold i Athen
– Ellen Engelstad, redaktør i Manifest tidsskrift og forfatter av «SYRIZA – Den greske våren og kampen om Europas sjel»

Det blir servering av gratis pizza fra kl 16.30, og panelsamtalen begynner kl. 17.00. Etterpå er alle velkomne til bli med videre for å diskutere mer, over et glass med valgfritt innhold.

Som en forberedelse til panelsamtalen arrangerer vi gratis filmvisning med filmen «Debtocracy» onsdag 11. april som alle også er veldig velkomne på.

Sted:

Blindern, Eilert Sundts hus, Auditorium 4