Ulikhet – hva så? (Tromsø internasjonale filmfestival)

16. januar

Verkstedet, Kulturhuset

Stemmer det at forskjellene mellom fattig og rik øker i mange av verdens samfunn? Hva er i så fall årsaken til det? Har ulikheten blitt forsterket av finanskrisen som har herjet i store deler av verden de siste sju årene? Og er ulikhet egentlig et problem? Disse og andre spørsmål blir tatt opp i en spesialutgave av Internasjonalt Seminar under Tromsø Internasjonale Filmfestival. Et utgangspunkt for diskusjonen er filmene i programmet Signaler: Ulikhetens pris. Et annet er boka Kapitalen i det 21. århundre av den franske økonomen Thomas Piketty som nylig ble lansert i norsk versjon.

Boka vil bli nærmere presentert under seminaret, og det blir også åpent for spørsmål fra salen. Bekreftede deltakere:

Petter Slaatrem Titland, leder Attac Norge

Ingeborg Eliassen, journalist i Stavanger Aftenblad og forfatter av boka Harde tider: Det nye arbeidslivet i Europa

Lars Peder Nordbakken, fagrådsleder i tankesmien Civita

Sverre Richard Knutsen, professor ved Handelshøyskolen BI

Ordstyrer: Berit Kristoffersen, Universitetet i Tromsø.

Arrangert av: Tromsø Internasjonale Filmfestival, Attac Tromsø, Internasjonalt Seminar

Målgruppe: Åpent for alle

Internasjonalt Seminar er et fast debattforum i Tromsø for internasjonale spørsmål koordinert av FN-Sambandet Nord.

Sted:

Verkstedet, Kulturhuset