Norge har makt over maten i Brasil – Kan handelsavtaler sikre rettferdige matsystemer?

21. mars

Kulturhuset

Spire inviterer til en panelsamtale tirsdag 21. mars på Kulturhuset. Det blir matservering og spennende diskusjon om hvilken makt handelsavtaler har over maten vår.

I panelet: - Larissa Avelar, Leder i Latin-Amerikagruppene i Norge - Geir Jørgensen, Stortingspolitiker for Rødt - Ola Elvestuen, Stortingspolitiker for Venstre - Diego Marin Rios, Leder i Attac

Norge forhandler nå med EFTA-landene (Liechtenstein, Sveits og Island) om en ny frihandelsavtale med Mercosur-landene (Brasil, Argentina, Paraguay og Uruguay). Avtalen skal sikre økt import av soya og kjøtt til Norge og øke eksport av laks til Sør-Amerika. Det handler i stor grad om å øke en allerede eksisterende og lite bærekraftig handel mellom land i Europa og Sør-Amerika. Urfolk og småbønders rettigheter blir tilsidesatt i land som Brasil, for å favorisere produksjon fra storskala landbruk og industri. Det å arbeide for en friere handel som vektlegger Norges interesser, samsvarer ikke med behovene til land i det globale sør.
Norge gir bistand med en hånd og tar rettigheter og eierskap til land, ressurser og mat med den andre gjennom handelsavtalene vi inngår. Avskoging i Amazonas har stått i sentrum av diskusjonen om avtalen, men spørsmål om matsuverenitet og matsikkerhet er vel så viktig. Derfor samler vi et panel for å diskutere nettopp dette.
Spire lanserer kampanjen “Makt over maten” i mars. Kampanjen fokuserer på matsuverenitet som et viktig verktøy for å sikre matsikkerhet. Matsuverenitet er folk, lokalsamfunn og lands rett til å bestemme over egen landbruks- og matpolitikk som er økologisk, sosialt og økonomisk tilpasset deres spesielle betingelser.
Matsuverenitet innebærer også retten til å kunne omlegge matsystemet. Vi ønsker å gå vekk fra de industrielle modellene som stadig vinner mer terreng, for å satse på bærekraftig småskalaproduksjon. Småskalaproduksjon er sentralt i møtet med dagens og kommende utfordringer.

Sted:

Kulturhuset