Oljefondets investeringer i Nord-Afrika: Har vi bidratt til undertrykkelse?

1. november

Kirkens Nødhjelp

Kirkens Nødhjelp lanserer 1. november rapporten «Gjeld og den arabiske våren – norske fordringer til Tunisia, Egypt og Bahrain». Der kommer det frem at Norge i løpet av siste halvdel av 2000-tallet gjennom investeringer i statsobligasjoner har lånt ut store summer til myndighetene i Tunisia, Egypt og Bahrain – land der man i løpet av våren 2011 så store demonstrasjoner mot myndighetene. Vi vet at dette endte med regimeskifte i Tunisia og Egypt, noe som reiser mange spørsmål om gjeldssituasjonen for disse landene. Ikke bare arver disse nye regimene de gamle regimenes gjeld. Vi kan heller ikke utelukke at oljefondets penger kan ha gått til å undertrykke demokratiforkjempere i Kairo, Tunis og Manama.

I forbindelse med dette arrangerer SLUG – Slett U-landsgjelda og Kirkens Nødhjelp seminar om etiske retningslinjer for statsobligasjoner førstkommende tirsdag, der vi spør:

Er det ok at oljefondet investeres i statsobligasjoner i land der det er et undertrykkende regime?

Hvordan kan man lage etiske retningslinjer for statsobligasjoner, slik at vi unngår å støtte regimer som Mubaraks og Ben Alis i fremtiden?

Hva vil skje dersom det innføres etiske regler for slike investeringer – vil vi ende opp med en svarteliste av land som går hardest utover de fattige?

Vårt foreløpige panel består av:

Hilde Singsaas, statssekretær i Finansdepartementet

Hans Olav Syversen, Krf, medlem i finanskomitéen på Stortinget

Øygynn Sundsbø Brynildsen, Eurodad og forfatter av rapporten «Borrow My Pension» om Statens Pensjonsfond – Utlands investeringer i statsobligasjoner

Innledning ved Ingrid Stolpestad, forfatter av rapporten «Gjeld og den arabiske våren»

Flere navn følger.

Det vil bli servert mat og drikke. Seminaret vil vare omtrent en time.

Ønsker du mat, ber vi om påmelding innen kl 12:00 mandag 31. oktober. Du melder deg på ved å sende en mail til ingridstolpestad@gmail.com.

Velkommen!

Sted: