Oppspill til Globaliseringskonferansen på Filmens hus med filmer, innledninger og samtaler

27. oktober

Filmens Hus

Klarer du nesten ikke å vente til Globaliseringskonferansen starter? Fortvil ikke. Vi starter nemlig kulturprogrammet allerede helgen før med filmer og debatt som tar for seg det globale maktskiftet, finanskrise og vestens undergang.

Før og mellom filmene er serverer Bens Cafe vått og tørt.

FILM:
17.00 FOUR HORSEMEN

Ross Ashcroft, UK 2011, 97 min, HDCAM

Innledning til filmen av Erik Reinert.

Four Horsemen tar for seg hvordan vårt økonomiske system ikke er bærekraftig og vurderer Vesten som et imperium som er på vei mot slutten, såfremt vi ikke klarer å gjøre noen drastiske endringer.

Filmen Four Horsemen peker på flere grunnleggende problemer ved et økonomisk system som truer med å utslette vår sivilisasjon.

Joseph Stiglitz, Lawrence Wilkerson, Herman Daly, Gillian Tett og 19 andre økonomer, journalister, forfattere, politikere og andre eksperter deler sine synspunkter på den utviklingen vi er inne i.

Filmen sammenligner vår vestlige sivilisasjon med tidligere imperier i historien og finner både humoristiske og skremmende paralleller mellom vår tid og tidligere imperiers undergang.

Konsumentsamfunnet og utbredelsen av et neo-liberalistisk system har ført oss til et punkt der vi støter på en serie av kriser som både sammen og hver for seg truer med å få samfunnet slik vi kjenner det til å bryte sammen.

This competently narrated, intelligibly structured and cleverly illustrated film presents its case via a succession of insights from a group of smart, rational orators. (…) There are thoughts here of such profundity you might feel the need to reach for the rewind button. I, for one, have been left substantially enlightened.
– Derek Adams, TimeOut London

Four Horsemen is an important film because it presents a sober picture of what is wrong in a non-hysterical way and will ignite a debate about what can be done to create a fairer, less dysfunctional world.
– Marcus Chown, New Scientist

SAMTALE
19.00 KRISEN – HVA BETYR DET?

Sammen og hver for seg tegner disse filmene et bilde av et system og en sivilisasjon i krise. Begreper som miljø- og finanskrise er også blitt en naturlig del av dagligtalen og mediehverdagen. Dersom det virkelig stemmer at både miljøet og økonomien er i krise, betyr det også at vi har en politisk krise?

I forbindelse med at vi viser disse filmene som et oppspill til Globaliseringskonferansen inviterer vi til en samtale der vi ønsker å se på kriseforståelse fra ulike perspektiver.

Spørsmål vi håper å kunne diskutere rundt er: Hva mener vi når vi bruker begrepet krise i dagens økonomiske og politiske situasjon? Har vi de nødvendige verktøy for å løse disse krisene innenfor de eksisterende politiske og økonomiske systemene? Eller er det selve systemene som utgjør krisen? Hva er sammenhengen mellom miljø- og finanskrisen? Og, hvordan henger krisene sammen med nord sør problematikk?

Samtalen vil fasiliteres av Benedikte Pryneid Hansen, leder i Attac Norge.

Deltagere er Riaz Tayob (SEATINI, Third World Network),
Brita Brekke (Latin-Amerikagruppene), med flere.

FILM
21.00 MADE IN CHINA
Jian Du, Kina 2012, 120 min

Byen Dongguan i Kina har over 3000 fabrikker og produserer varer for hele verden. Regissør Jian Du viser med en observerende dokumentar hvordan livet arter seg over et år i en liten tekstilfabrikk. Dette er ikke bare et unikt og fascinerende innblikk i fabrikkeierens og hans arbeideres liv i et Kina i sterk endring, men det er også en kommentar til det store økonomiske maktskiftet som foregår i verden, fra vest til øst.

Vi i vesten har ikke en sjanse til å konkurrere mot den type vill-øst-kapitalisme på bakkenivå som denne filmen gir et eksempel på. Det vil heller ikke være bærekraftig for det kinesiske samfunn på lengre sikt å drive rovdrift på mennesker på den måten filmen skildrer.

Filmen står i en sterk kontrast til filmen Detropia som viser Detroit som et symbol på industriens nedgang i Vesten.

Sted:

Filmens Hus