Fransk valgplakat som er revet ned

Presidentvalg i Frankrike – Mer høyreradikalisme eller åpning mot et sosialt Europa?

25. april

Café Vespa

Fransk valgplakat som er revet ned
Fransk valgplakat som er revet ned Foto: 347 Bleu Blanc Rouge CC-BY Av alainalele

7. mai velges det en ny president i Frankrike. Det store landet i hjertet av Europa har de siste årene vært hjemsøkt av politiske skandaler, terrorangrep, unntakstilstand og framgangen til det høyreradikale partiet Front National. Men hvilke saker er det egentlig som preger presidentvalget denne våren – og hva er igjen av den politiske dagsorden som Attac-bevegelsen var med å sette fra slutten av 1990-tallet?

To dager etter den første av to valgomganger i presidentvalget, arrangerer Europagruppa i Attac Oslo åpent møte om det franske presidentvalget. Tre innledere med mye kunnskap om Frankrike innleder til debatt:

Kjerstin Aukrust, førsteamanuensis i fransk litteratur- og kulturkunnskap, UiO: Etter første valgomgang – hvem blir den femte franske republikkens åttende president 7. mai?

Roy Pedersen, leder i LO Oslo: Venstresiden og fransk fagbevegelse – sjakk matt?

Idar Helle, utreder i De Facto og med i Europagruppa Attac Oslo: Det sosiale Europa som grunntema i fransk politikk

Vi setter av godt med tid til spørsmål og diskusjon om politikk og samfunnsforhold i Frankrike og Europa.

Sted:

Café Vespa