Pubdebatt om privatisering

25. februar

Dattera til Hagen

Adecco Helse har tatt ut millionoverskudd mens ansatte har jobbet 80-timers uker uten overtidsbetaling. Hva betyr privatisering og markedsretting for arbeidsforholdene i offentlig sektor? Hvor mye profitt skal en privat aktør kunne tjene på sykehjem, og hvor havner overskuddet? Hva blir konsekvensense for det demokratiske handlingsrommet, for folkevalgte og medborgere?

Gradvis, fra 80-tallet og fram til i dag har vi sett en stadig sterkere markedsretting av offentlig sektor i Norge og internasjonalt. Offentlig tjenester blir konkurranseutsatt og privatisert, men i stedet for å snakke om profittmotivene brukes ord som effektivisering, modernisering og innovasjon. Det høres tilforlatelig ut – hvem vil vel ikke at skattepengene skal brukes slik at vi får mest mulig ut av dem?

Likevel ser vi stadig flere eksempler på at innsparingen går utover ansattes lønns- arbeids- og pensjonsvilkår. En nylig avsløring gjort av NRK viste at ansatte ved sykehjem i Oslo eid av Adecco Helse arbeidet doble vakter uten overtidsbetaling, og opp mot 90 timer i uken. En slik praksis er det kun selskapet som tjener på, og det forsvares freidig med argumenter om frihet og forbedring.

Om private utfører omsorg like bra som det offentlige, hvor klarer de da å hente inn innsparingene? Og hvor havner overskuddet? Hva blir konsekvensene for det demokratiske handlingsrommet for folkevalgte og medborgerne?

I panelet:
Benedikte Pryneid Hansen, leder i Attac Norge
Lars Gauden-Kolbeinstveit fra Civita
Marianne Borgen, SVs ordførerkandidat i Oslo
Debattleder: Mimir Kristjansson, journalist i Klassekampen.

PS! Etter debatten spiller DJ Simon Lee fra Faze Action dansbar og moderne disco…

Sted:

Dattera til Hagen