Skattetriksing på 1-2-3

14. august

Den Lille Andeunge

Går du med en Adam fra Exit i magen? Eller er du en oligark som er rammet av vestlige sanksjoner? Har du klart å få hendene på statlige midler som du vil gjemme unna for deg selv? Da er skatteparadis noe for deg.

Lær alt om smutthullene, hvordan man utnytter dem og hva du kan tjene på manglende tiltak mot skattetriksing og hemmelighold. Da slipper du at dine skattepenger går til å løse klimakrisa eller sørge for helse og utdanning. I tillegg kan du skjule hvordan du investerer pengene dine, så ingen kan finne ut hva du egentlig driver med.

Skatteparadiser har eksistert i nesten 100 år, men verdenssamfunnet har fremdeles ikke klart å bli enige om at man faktisk må gjøre noe med ordningen som tapper land, både rike og fattige, for milliarder av dollar hvert eneste år.

Det kan derimot endre seg nå. Med afrikanske land i spissen jobbes det for å få på plass en skattekonvensjon i FN som kan tette hullene som gjør det mulig for selskaper og rike mennesker å flykte fra både ansvar og skatt. Men hvordan fungerer disse hullene? Og kan en skattekonvensjon i FN sette en stopper for skattetriksing?

Program:

Innledning av Kathrine Sund-Henriksen, daglig leder i Forum for utvikling og miljø

Samtale mellom:
  • Anne Sofie Lid Bergvall, økonomijournalist i Aftenposten
  • Andreas Økland, postdoktor ved NMBU
Arrangementet er et samarbeid mellom Forum for utvikling og miljø (ForUM), KFUK-KFUM Global, Attac Norge, Kirkens Nødhjelp, Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, Tax Justice Norge og Spire.

Sted:

Den Lille Andeunge