Ungdomspartidebatt: Digitalisering, samfunnet og oss

9. november

Kulturhuset

Digitaliseringen har under COVID-19 skutt fart i alt fra fritid, arbeid til velferdsordninger. Kinesiske og amerikanske selskaper dominerer den digitale infrastrukturen vi bruker daglig. IMF-direktøren mener at vi står overfor en digital Berlinmur.

Vi befinner oss ved et veivalg: Norge må enten velge side eller utvikle nasjonal digitaliseringspolitikk. Her mener vi at unge stemmer bør være sentrale. Derfor inviterer Attac Norge og Tankesmien Agenda til ungdomspartidebatt om hva veien videre for norsk digitaliseringspolitikk er.
Hvem skal kontrollerer dataene våre? Hvem skal tjene på informasjonen om vår aktivitet? Gir vi fra oss råderett over viktig digital infrastruktur til internasjonale teknologigiganter? Hvordan påvirker digitaliseringen den helhetlige samfunnsutviklingen? Hvordan skal vi sikre en digital økonomi som er rettferdig og bærekraftig?
Arrangementet vil kun strømmes Facebook på grunn av de strenge smittevernhensynene. Det er IKKE anledning til å delta fysisk.

Program:

Innledning om utviklingen av den digitale økonomien ved Hilde Nagell, forfatter av boka Digital revolusjon og rådgiver i Tankesmien Agenda.

Debatt med ungdomspartiene:

• Alberte Bekkhus (leder Rød Ungdom)
  • Synnøve Kronen Snyen (leder Sosialistisk Ungdom)
  • Astrid Hoem (innstilt leder AUF)
  • Espen Thygesen (internasjonalt utvalg Senterungdommen)
  • Teodor Bruu (leder Grønn Ungdom)
  • Edel-Marie Haukland (leder KrfU)
  • Sondre Hansmark (leder Unge Venstre)
  • Ola Svenneby (leder Unge Høyre)
  • Andreas Brännström (formann FpU).
Hege Skarrud, leder i Attac Norge ordstyrer debatten.

Sted:

Kulturhuset