Workshop: Oljefondet under lupen

10. april

Solidaritetshuset

Lurer du på hvordan du kan finne informasjon om Oljefondets investeringer i ulike internasjonale selskap? Og hvordan opplysningene kan brukes til å bygge en sak? Da er dette en workshop for deg!

Tid: Onsdag 10. april kl 16.30- 19.30. Det blir noe å bite i fra 16.30 – 17.00

Sted: Solidaritetshuset, Fredensborgveien 6

Arrangør: Attac, Latin-Amerikagruppene og FIVAS
Arrangementet er for aktivister i de respektive organisasjonene

Sigurd Jorde, jobber som researcher i Framtiden i våre hender, en organisasjon som har fulgt Oljefondet siden starten og bidratt til at de etiske retningslinjene ble innført. Han har tidligere jobbet i Utviklingsfondet og Fellesrådet for Afrika. Sigurd lærer oss noen praktiske ting, og deler erfaringer og tanker om hvordan Framtiden i våre hender jobber med Oljefondet.

Emilie Ekeberg er journalist i Klassekampen og tidligere leder i Attac Norge. Hun har skrevet mye om Oljefondet både som journalist og Attac-leder. Emilie vil dele erfaringer hvordan man kan gå videre med funnene, og bygger opp analyse og politikk rundt Oljefondets (uetiske) investeringer.

Program

1. Hvordan finner du ut om Oljefondet investerer i et selskap du jobber med? Og hvor mye? Noen grunnleggende fakta om hvordan Oljefondet investerer, hvilken strategi fondet har og hvordan de etiske retningslinjene fungerer.  Du får også høre noen eksempler på arbeid med Oljefondet de siste årene.
  2. Hva betyr investeringene? Politisk og analytisk skolering i hvordan vi kan bygge en sak, som f.eks kan bli en rapport, artikkel eller dokumentarfilm.
  3. Hvordan kan Oljefondet være relevant for deres arbeid med Latin-Amerika, vann eller skatteparadiser? Praktisk oppgaveløsning i grupper. Forhåpentligvis ender vi opp med noen idéer som kanskje kan realiseres på et senere tidspunkt.

Alle oppfordres til å komme med innspill til workshopen, og tenke ut tematikk som er relevant for henholdsvis FIVAS, LAG og ATTAC sitt arbeid.

Begrenset antall deltakere. Førstemann til mølla. Påmeldingsfrist torsdag 4. april

Sted:

Solidaritetshuset