Velkommen til Attacs blogg

På Attac-bloggen skriver både aktivister og eksperter om global ulikhet og handels-, finans-, gjelds- og skattepolitikk. Innleggene står for forfatternes egen regning og representerer ikke alltid Attac sitt syn.

Vil du bidra til bloggen?

Håkan Lane 24. mars 2020

Covid 19 och en ny chockdoktrin

Håkan Lane

Naomi Klein skrev efter finanskrisen den prisbelönta «Shock Doctrine» om hur kriser många gånger har använts för att driva igenom politiska åtgärder som varit rena beställningsverk från den nyliberala högern. Olikheten ökade dramatiskt efter finanskrisen 2008, då banksektorn fick en stor påse pengar utan några särskilda krav. Hon varnar nu för att det finns mycket klara tecken på att detta håller på att ske igen.

Victoria Durnak 18. mars 2020

Isolasjon eller ikke? Algoritmen bestemmer

Victoria Durnak

Hvis bare en algoritme kunne sporet koronasmittedes bevegelser og sett hvilke andre som hadde oppholdt seg på samme sted. Da kunne vi effektivt bestemt hvem som burde holde seg hjemme og fått kontroll over viruset på nulltid. Men hva hvis denne algoritmen baserte seg på annen og ukjent data om helsen vår også? Og hva hvis den i tillegg videresendte informasjonen vår til politiet.

Philip Mlonyeni 16. mars 2020

Google anklages for å være i strid med GDPR

Philip Mlonyeni

Der hvor andre aktører må følge GDPR og spørre brukerne sine om tilgang til dataene deres har Google et hvelv med data som de kan hente ut når de ønsker det, uten å måtte ta hensyn til irriterende ting som lover og moral. Men nå må kanskje Google betale for sine synder.

Victoria Durnak 12. mars 2020

Øyne, ører, kinn å klappe på

Victoria Durnak

Selskapet Clearview AI tilbyr programvare som gjenkjenner ansikter ved å støvsuge internett for bilder. Firmaet retter seg mot justismyndigheter, og Kripos bekrefter at en ansatt har benyttet seg av tjenesten. Når skal private selskaper stoppes fra å tjene seg rike på dataene vi produserer.

Attac Norge 4. mars 2020

Hvordan havner penger i skatteparadis

Avatar

Kompliserte selskapsstrukturer, internasjonale finanssentrum, sydhavsøyer og de fire store revisorfirmaene KMPG, EY, PriceWaterhouseCoopers og Deloitte er alle ingredienser i hvordan penger havner i skatteparadis. Det er uoversiktlig og vanskelig, og det er nettopp problemet.