Hjem » Ta makta fra teknologigigantene » Hva kan du gjøre for å ta makta fra teknologigigantene?

Hva kan du gjøre for å ta makta fra teknologigigantene?

Attac jobber for å skape de politiske endringene som må til. Vi sprer kunnskap om problemene og løsningene, snakker med politikere og bedrifter, følger de politiske prosessene og organiserer de som ønsker endring sammen. Som medlem i Attac kan du være med på dette arbeidet eller være med å støtte de som gjør det.

I tillegg til å bli medlem i Attac er det flere ting du kan gjøre:

Skap endring der du jobber eller studerer

Enten du går på skole, studerer eller er i arbeid, så kan du påvirke hvilke løsninger du bruker i arbeidshverdagen din.

Svært mange arbeidsplasser bruker løsninger som innebærer overvåkning av de som bruker tjenestene, enten de er fra Microsoft, Google, Facebook eller Amazon. Svært få arbeidsplasser har et bevisst forhold til hvilke løsninger de velger.

Det finnes alternativer som innebærer at det ikke er store selskaper som eier dataene fra det du gjør. Du kan alltid være med å påvirke der du er. Som student kan du ta det opp gjennom studentdemokratiet. På en arbeidsplass kan du ta opp gjennom fagforeningen eller kanskje det er lettere å ta direkte med de som tar avgjørelsene.

Vil du ha hjelp til å påvirke der du er? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg på vei!

Gjør noe der du allerede er engasjert og organisert

Hvis du allerede er engasjert i en organisasjon, en forening eller ett parti så kan du ta opp spørsmålene om digitalisering der. Ingen samfunnsområder er upåvirket av digitaliseringen, så start med å stille spørsmål om hvordan det påvirker det du allerede er opptatt av.

Attac kommer gjerne for å holde foredrag om temaet eller tar et møte med styrer og utvalg i din organisasjon. Derfra kan vi sammen finne ut hvordan dere kan bidra til endring!