Invester i en bedre verden

Logo: Invester i en bedre verden | Tegning: gutt som plukker døde fisker fra vannet

Investeringer er ofte nøkkelen til økonomisk vekst. Fattige land trakter ofte etter internasjonale investorer som kan hjelpe dem å bygge opp sin egen økonomi. Likevel går det dessverre ofte utover både miljøet og de fattigste menneskene i de samme landene når utenlandske selskaper skal tjene penger.

I disse tre historiene fra ulike steder i verden forteller vi om internasjonale investeringer som har gått utover miljø og menneskerettigheter. Skal vi unngå at det skjer igjen må vi endre det internasjonale regelverket. Til hver historie følger en endring vi må få på plass hvis fremtidens investeringer skal gi en bedre verden.

Undervisningsopplegg: Invester i en bedre verden

Bli medlem og gjør en forskjell

Vil du at investeringer skal skape en bedre verden? Vi trenger deg med på laget.

Hvordan skaper vi endring?

Snakk med politikere

Norske politikere er ikke så langt unna. Attac deltar i høringer på Stortinget, skriver høringsuttalelser, har møter med politikere og ringer dem. Slik får vi dem til å gjøre en forskjell for en bedre verden!

Skap oppslutning

Veien er ikke alltid så lang til makta, men å få med store organisasjoner på laget gjør ofte en forskjell.
Attac jobber tett med interesseorganisasjoner som de store fagforbundene, utviklingsorganisasjoner og i lokale partiorganisjoner for skape bevissthet om hvordan investeringer virker.
Da kan vi få oppslutning om kravene som må stilles fra politisk hold.

Handle internasjonalt

Mye av problemet er internasjonalt, men det betyr ikke at vi ikke kan gjøre noe. Attac finnes i over 30 land, og vi har samarbeidspartnere over hele verden. Vi er tilstede under internasjonale forhandlinger og påvirker det som skjer der.

Hva kan jeg gjøre hvis jeg blir med i Attac?

Aksjoner

En enkel måte å skape oppmerksomhet på er aksjoner! Når vi gjør budskapet visuelt og morsomt, så blir det lettere å forstå.

Kunnskap

er makt! Og Attac sørger for at vanlige folk får den kunnskapen vi trenger for å kjempe for en bedre verden. Våre seminarer, kurs og konferanser er åpne for alle, og ofte gratis.

Media

Noen må snakke om investeringer til journalistene og noen må skrive leserinnlegg og kronikker for at det skal bli oppmerksomhet i media.
Vi gjør det!

Lik og del

Men noen må lage det du skal like og dele for at vennene dine skal bli opptatt av rettferdige investeringer.

Attac finner du på:

Demon­strasjoner

Demonstrasjoner er noe alle kan være med på og en måte å vise at mange står bak kravene.

Møt folk

Ikke alle leser kronikkene i avisa og ikke så mange ser det du ser i strømmen i sosiale media. Derfor finner du også Attac på gata der vi kan møte folk og snakke om hvorfor verden er urettferdig og hva vi vil gjøre med det.