Hjem » Miljø og økonomi

Miljø og økonomi

Nyheter, analyser og meninger om miljø, klima og økonomi

Covid 19 och en ny chockdoktrin

Naomi Klein skrev efter finanskrisen den prisbelönta «Shock Doctrine» om hur kriser många gånger har använts för att driva igenom politiska åtgärder som varit rena beställningsverk från den nyliberala högern. Olikheten ökade dramatiskt efter finanskrisen 2008, då banksektorn fick en stor påse pengar utan några särskilda krav. Hon varnar nu för att det finns mycket klara tecken på att detta håller på att ske igen.

Rapportforside

Den andre siden av liberalismen handler om hvordan vi løser samfunnsproblemer. Mantraet er at individet skal ha mest mulig makt over eget liv, men individualiseringen av samfunnet har også andre effekter. Alt er en konkurranse, og vi blir satt opp mot hverandre framfor å løse ting i fellesskap. Dette påvirker alt fra folks psykiske helse til hvordan vi har delt opp jernbanen i ulike selskaper. Alle disse historiene fra ulike deler av samfunnet, skrevet av alt fra sykepleier, bønder og forskere, er samlet i denne rapporten. Rapporten «Hvorfor vi trenger et nytt økonomisk system – historier fra det nye Norge»… Les mer »Rapport: Hvorfor vi trenger et nytt økonomisk system – historier fra det nye Norge