Copy

Vi ønsker dere en riktig god jul

Når dette brevet dumper ned i postkassen laver forhåpentligvis snøen ned og juleroen har begynt å senke seg over det ganske land.

Året er snart omme, og det er på tide å takke for samarbeidet gjennom året som har gått. 2018 har vært et år fylt med stort pågangsmot, viktige seire og sterkt samarbeid, og nye politiske utfordringer.
Vi lever i en tid preget av store politiske omveltninger i en tid hvor demokratiets motor harker og utfordres fra flere hold, en klimatrussel og økende ulikhet. Dette er en tid hvor samarbeid og kampmoral er viktigere enn på lenge.

Derfor er det viktig å minne oss på alt vi har fått til sammen!

Året vi nå legger bak oss har i større grad enn tidligere vært preget av den raske utviklingen i den digitale økonomien. Personvern har vært på alles lepper, både som følge av Facebook-skandalen og alvorlige sikkerhetsbrudd, men også på grunn av EUs nye personvernregler. Vi i Attac har skrevet kronikker om viktigheten av offentlig eierskap til data. Vi har snakket høyt og bredt om personvern på radioen, i debatter og på Stortinget. Vi har fått en plass rundt bordet i WTO sin referansegruppe, hvor vi skal fortsette å snakke på vegne av mennesker og miljø, og vår felles fremtid. Denne kampen vil fortsette, og vi i Attac ønsker å være med å legge premissene for debatten om økonomi, demokrati og teknologisk utvikling.

Kampen for skatterettferd har pågått gjennom hele året. Vi har arrangert gravekurs, og gjenopptatt arbeidet med skatteparadisfriekommuner i Norge. I mange år har skatterettferds-organisasjoner over hele verden jobbet sammen for større åpenhet i internasjonale pengestrømmer, og her har arbeidet flyttet seg langt dette året. Regjeringen har i år foreslått lovregler for å opprette et offentlig register for reelle rettighetshavere. Selv om forslaget per dags dato ikke er helt som vi ønsker, er dette en viktig seier for skatterettferdsbevegelsen, og det gir oss store muligheter for videre fremskritt.

I år er det 10 år siden finanskrisen slo innover oss, og kastet mange mennesker og land ut i en dyp krise. For mange er krisen fortsatt ikke over. Gjennom aksjoner og appeller, og utrettelig innsats fra våre aktivister, har vi gjennom året minnet våre politikere på at bare god politikk kan forhindre en ny finanskrise. Sammen med vårt internasjonale nettverk har vi satt tydelige krav om en tryggere og politiske styrt finansindustri. Vi vil ha sterkere reguleringer, se slutten på skatteparadisene og sette en stopper for kyniske forbrukslån.

Vi har en jobb å gjøre med å få våre alternativer på dagsorden, og få til en forandring mot et varmere og mer inkluderende samfunn, med mindre ulikhet og større rettferdighet.

Vi vil med dette takket for samarbeidet i året som har gått. Det er på tide å nyte jula og alt som kommer med den. Vi ses på nyåret med ny gnist, oppretta ermer og med øya på premien: en bedre og mer rettferdig verden.

Med ønsker om en god jul fra Attac,
ved leder Martine Kopstad Floeng

This email was sent to <<Epostadresse>>
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences