Person som tenker

Kan du bli skatte­paradis­fri?

Person som tenker

Skatteparadis er et globalt problem, og virker ofte uoverskuelig for oss vanlige mennesker å gjøre noe med.
Verdens superrike og storselskaper gjemmer unna milliarder som egentlig skulle blitt betalt skatt av.
Et internasjonalt regelverk fullt av smutthull og skatteparadis som tillater hemmelige formuer og inntekter lar dette skje.
Hvordan blir vi kvitt skatteparadisene?
Kan du som enkeltmenneske bli skatteparadisfri?
Person som holder sjokolade og mobiltelefon.

Illustrasjon: Handlepose med skatteparadis på. Klikk for å lese om rapporten

En tur på butikken

Kanskje tenker du at skatteparadis er fjernt fra din hverdag? At det er noe styrtrike mennesker driver med på øyer med palmer, og noe som er skjult i mystiske papirer i Panama? Og så går du en tur på butikken og handler merkevarer med norske navn som du har kjent siden du var liten. Men selv allminnelige dagligvarer har ofte en tilknytning til skatteparadis. Rapporten Skatteparadis i handleposen viser at opptil 42 prosent av varene i en gjennomsnittlig handlepose har en tilknytning til skatteparadis. Illustrasjon: Handlepose med skatteparadis på. Klikk for å lese om rapporten

Å finne koblinger til skatteparadis kan være en tidkrevende prosess. Selskapenes intrikate selskapsstrukturer og manglende gjennomsiktighet kan gjøre prosessen komplisert og forvirrende. Selv om et selskap viser seg å ha kontor i Sveits, slik Freia har, er det alt annet enn enkelt å skulle bevise at et selskapet faktisk har unndratt seg skatt på hemmelig vis. Dersom man skulle sjekket dette hver gang du gikk i butikken og plukket en vare ned fra hylla, ville handleturen neppe vært unnagjort på et raskt kvarter.

Kan du gjøre noe med det?

Til tross for at du finner tilknytninger til skatteparadis i både klærne dine og dagligvarene dine er skatteparadis et problem vi kan løse. Det eneste som står i veien for å avvikle skatteparadis er politisk vilje: løsningene finnes allerede.

Lær mer om løsningene her

Arbeidet med å bygge opp politisk vilje kan, og bør, starte her hjemme i Norge, med våre lokale og nasjonale politikere. Dersom de bretter opp ermene og bestemmer seg for at du og jeg skal kunne gå i butikken uten å bekymre oss for at overskuddet fra vår handlepose ender opp i et skatteparadis, så vil det skape positive ringvirkninger langt over våre landegrenser. Hvis Norge går foran som et foregangsland, er det lettere for andre land å følge etter. Kan Norge, så kan både Sverige og Tanzania.

Selv om det kan være vanskelig for deg som forbruker å stille krav og undersøke selskapers tilknytning til skatteparadis, så finnes det andre arenaer hvor du som enkeltindivid og samfunnsborger kan gjøre en viktig forskjell.

Du kan kreve en skatte­paradis­fri sone!

Logo-skatteparadisfri-sone

Hva er en skatteparadisfri sone?

Kommuner, fylkeskommuner, bedrifter, organisasjoner og offentlige institusjoner kan gjøre en forskjell. Når du kjøper inn for noen tusenlapper har du liten makt over selskapene du kjøper fra, men når man kjøper inn for millioner kan man stille krav. Derfor er det der vi kan starte kampen mot skatteparadisene.

En skatteparadisfri sone gjør følgende:

1. Tar avstand fra skatteparadis
  2. Unngår å selv investere i skatteparadis-selskaper.
  3. Stiller krav til leverendørene sine om åpenhet, slik at de ikke kan skjule penger og overskudd gjennom skatteparadis.

For å skape en skatteparadisfri sone bør man starte der man selv kan påvirke. Demokratiet gir mange måter å påvirke på, på arbeidsplasser, studiesteder og i kommunene.

Skatteparadisfrie kommuner i Norge

Mange kommuner har allerede løse vedtak mot skatteparadisbruk, men så langt har ingen innført konkrete krav som stopper skatteparadis.
Så langt vet vi om følgende kommuner som har gjort vedtak mot skatteparadis, men ingen av dem har gjort noe mer enn det. Det vil vi forandre i 2019!

Hvordan gjøres det rent praktisk?

Skatteparadisfrie innkjøp

Både i det offentlige og i større private bedrifter så lager man anbud når man skal kjøpe inn stort, og stiller da strenge krav til selskapene man kjøper inn fra. Her kan vi stille krav som utelukker selskaper som misbruker skatteparadis.
Det er egentlig ganske enkelt. Vi vil vite hvem som eier selskapet, vi vil vite hvor mye de produserer og omsetter for i de landene de har kontorer, og hvor mye skatt de betaler i de landene de har kontorer. Dette kalles land-for-land-rapportering.
Selskaper som misbruker skatteparadis vil ha problemer med å svare på disse spørsmålene, mens de som er ærlige ikke vil ha noen problemer. Med disse opplysningen kan skatteetaten og alle nysgjerrige andre, ofte journalister, forskere eller sivilsamfunnsorganisasjoner, se om det foregår noe muffens. Så kravet vil enten avsløre hvordan selskapene unngår skatt, eller så utelukker skatteparadis-selskaper seg selv siden de ikke vil fortelle om det.

Skatteparadisfri sparing

Å selv unngå investeringer i skatteparadis er betydelig lettere. Hvor eier kommunen, organisasjonen eller institusjonen aksjer? Er noen av disse selskapene betydelige aktører innen skatteparadis?
Århus kommune (i Danmark) solgte sine aksjer i Goldman Sachs etter at de ble skatteparadisfri kommune. Å stille samme, eller strengere, forventinger som Oljefondet til selskaper og fond man investerer i, er også en mulighet. Det er ikke alltid man har mulighet til å ettergå alle selskapene man investerer i, men ved å si ifra om forventninger kommer man et stykke lenger.

OK, hva gjør jeg?

Du kan gjøre en forskjell, både i der du bor og for en verden uten skatteparadis. Engasjer de lokale folkevalgte og gjør kommunen din skatteparadisfri!

• Ta kontakt med dine folkevalgte om spør om de har gjort noe med skatteparadis i din kommune. Alle partier er i dag i prinsippet mot skatteparadis, selvom det er forskjell på hvor mye de faktisk gjør med det i Stortinget. Kjenner du noen i et parti så er det selvfølgelig et bra sted å starte.
  • Ta også kontakt med lokale organisasjoner som kan hjelpe deg eller du allerede er med i. Vi i Attac hjelper deg selvfølgelig gjerne, men har ikke lokallag overalt. Fagforeninger, spesielt Fagforbundet, er ofte opptatt av dette og kan hjelpe til. Lokale avdelinger av organisasjoner som Kirkens Nødhjelp, Changemaker og Spire jobber ofte også med dette.

Vil du gjøre noe på din arbeidsplass så er enten fagforeningen eller sjefen din det beste stedet å starte. Dette avhenger veldig av hvor du jobber. Noen bedrifter vil gjerne være etiske og ta samfunnsansvar, andre er ikke så opptatt av det. Ikke start en prosess med dette hvis du ikke tror det er rom for det, men der du tror det er mulig så sett i gang. Ta det opp i lunsjen, snakk med tillitsvalgte og se hva dere kan få til.

Vil du gjøre noe på studiestedet ditt så er det gode muligheter for det. Også her har du demokratiske kanaler, som studentting/studentparlament, så prosessen er det samme for kommunen. Ta kontakt med studentpolitikere, få med engasjerte grupper av studenter og snakk om hvordan dere kan gjøre det på deres studiested.

Vil du sette i gang?
Ta kontakt med oss